Федір Шаляпін: найвідданіша київська публіка

Автор: Тетяна Ніжинська
13:05 19.02.2021

13 лютого 1873 року народився Федір Шаляпін. Батьки пророкували йому у кращому випадку кар’єру швеця, у гіршому — двірника. Але доля розпорядилася інакше: Шаляпін став одним з найвідоміших співаків світу, його персональна зірка є навіть на голлівудській Алеї слави. Цікаво, що маючи можливість виступати на кращих сценах світу, сам Федір Іванович найвдалішим своїм виступом вважав концерт на арені київського цирку.

Кияни не закохуються одразу

Керманичем одного з перших стаціонарних київських театрів став Микола Соловцов. Цей, безумовно, талановитий режисер мав і ще один дар — влаштовувати феєричні виступи та організовувати гастролі.

Саме сцена театру Соловцова і стала першим київським майданчиком, де виступав тоді ще починаючий оперний співак Федір Шаляпін. 15 квітня 1897 року перед київською публікою Шаляпін постав одразу у двох образах: Івана Сусаніна з опери Михайла Глінки та Мефістофеля з опери Шарля Гуно.

Але ані талант, ані виграшний репертуар не врятували від критичних зауважень і перший виступ Шаляпіна у Києві наврядчи можна вважати бездоганним. Ось як описував його критик із газети «Київське слово»:

 «Найбільший і цілком заслужений успіх мав пан Шаляпін — молодий і безсумнівно талановитий артист московської сцени, що має гарний свіжий бас, але на жаль, дещо рідкуватий тембр… Гру артиста можна було б назвати цілком бездоганною і у великій степені художньою, якби місцями у ній не переглядався шарж».

Федір Шаляпін. Джерело: timenote.info

Читайте також: Перехресні стежки театру імені Івана Франка

Довга передісторія одного виступу: економіка

Інший виступ Шаляпіна у Києві важко назвати шаржем, хоч він теж багато в чому виглядав комічним. Почати хоча б з майданчика. Здавалося б оперному співакові не місце у цирку, але в історії Києва Цирк Крутікова займає особливе місце. Саме на його арені відбулося обрання гетьманом Павла Скоропадського і саме тут стався найуспішніший виступ Федора Шаляпіна. Йому передувала довга історія.

За спогадами самого співака ідея дати безкоштовний концерт виникла не одразу. Спочатку були гостини. Уже зіркового оперного баса запросили у гості знайомі робітники, які жили в районі Деміївки, тоді це був пригород Києва. Як не дивно, але Шаляпін у гості поїхав, незважаючи на свій статус він добре пам’ятав в якій бідній сім’ї виріс.

А через декілька днів знайомі звернулися до Федора Івановича з ідеєю дати безкоштовний концерт для робітників, які не можуть дозволити собі придбати квитки, але хочуть долучитися до прекрасного.

Гіппо-палас. Джерело: nv.ua

Читайте також: У тіні Хрещатика: вулиця Архітектора Городецького або Париж посеред Києва

Тільки на перший погляд здається, що в організації такого концерту все залежало від Шаляпіна. Він-то готовий був працювати задарма, але як оплатити сцену, як відшкодувати роботу музикантів? У пошуках відповіді на ці питання Федір Іванович проявив справжній талан економіста.

Для початку обрана була зала, що вмішувала б найбільшу кількість глядачів — «Гіппо-палас», його ще заливали Цирк Крутікова. Майданчик був облаштований зразково, адже це був один з найкращих цирків Європи з електричним освітленням і зручними кріслами.

Щоб оплатити комфорт глядацької зали, Шаляпін розділив квитки на два типи: безкоштовні (їх було 4 тисячі) і за гроші (таких було 500 штук). Таким чином невелика частина тих, хто може придбати квиток, оплачувала видовище для всіх.

Федір Шаляпін. Джерело: lobortas.com

Читайте також: ТОП-6 фактів про художника зі світовим ім’ям Сандро Фазіні

Довга передісторія одного виступу: політика

Але на суто економічних хитрощах організаційні клопоти Шаляпіна не завершилися — настав час політичних інтриг. Справа в тому, що у 1906 році влада уже добре розуміла, що в суспільстві панують революційні ідеї. Збирати в одному місці так багато робітників здавалося вкрай небезпечним.

Щоб все ж отримати дозвіл на концерт Федір Шаляпін знову відправився у гості, але цього разу не в район Деміївки, а у центр Києва — губернаторський маєток. Тут він грає у піддавки з дружиною губернатора в карти. З кожним наступним виграшем настрій жінки покращується і врешті вона погоджується посприяти. Губернатор дає дозвіл на концерт, але додає, що необхідно вмовити ще й поліцмейстера.

Так Шаляпін знову вимушений йти у гості. На квартирі у поліцеймейстера теж не обійшлося без дивацтв. Чиновник саме приймав ванну, коли до нього прийшов всесвітньовідомий бас. Тому аудієнція відбувалася у стінах ванної кімнати. Жарти, горілка і неформальна обстановка зробили свою справу і дозвіл на концерт було отримано.

У центрі Гіппо-палас, зліва готель «Континенталь», праворуч будинок Гінзбурга. Джерело: starkiev.com

Читайте також: Київська опера: легенди, міфи та криваві драми

Рух до мистецтва

Квітневим днем 1906 року мав відбутися довгоочікуваний і багатостраждальний виступ Шаляпіна. Робітників і бідноти у Києві тоді було сотні тисяч, а квиточків лише чотири тисячі — на всіх не вистачало. Однак, робітники вирішили йти на видовище навіть без квитків — раптом пощастить.

З блискавичною швидкістю центральні вулиці Києва наповнилися натовпом. Губернатор, поліцеймейстер, а з ними і всі керманичі міста перелякалися не на жарт. Однак делегати від робітників запевнили, що з повагою ставляться до Шаляпіна і безладу не буде.

Що ж до самої зірки сцени, то у нього виникла інша неочікувана проблема: натовп біля Цирку Крутікова був настільки щільним, що пробратися на сцену не було жодних шансів. Ось, як цей день згадує сам Шаляпін:

«Хто ж співати буде? Що робити? На щастя, готель «Континенталь», в якому я жив, прилягав стіною до цирку. І ось я і покійний мій акомпаніатор Арсеній Миколайович Корещенко, відкривши вікно в коридор готелю, по карнизу і водостічній трубі спустилися на дах цирку. Цим завдання, однак, не була вирішене. У самий цирк можна було нам проникнути тільки тим же акробатичним способом через пробите в даху вікно. Це ми і зробили».

Зрештою концерт розпочався. На ньому Шаляпін вперше публічно заспівав легендарну пісню «Дубинушка». При чому виконання можна вважати хоровим, адже слова пісні підхопили всі глядачі і співали в єдиному пориві. Вдячні кияни влаштували Федору Шаляпіну тривалі овації, які назавжди залишилися в серці генія, а сам концерт запам’ятався, як один з найуспішніших  і найдушевніших.

Так київська публіка, яка спочатку так стримано і критично сприйняла Федора Шаляпіна, зрештою закохалася в нього до безтями і виказала таке захоплення і повагу, якого не виказувала жодна інша публіка по всьому світу.

Останні новини