Емілія та Олена Прахови: жінки, що надихали до божевілля або на кого моляться кияни?

Автор: Тетяна Ніжинська
10:14 03.11

Андріан Прахов — відомий київський меценат та мистецтвознавець, з його ім’ям пов’язані Кирилівська церква, Володимирський та Софійський собори. Але все ж найбільше запам’ятався не скільки видатний професор, скільки його дружина Емілія Прахова, яка позбавила спокою та розуму Михайла Врубеля. Роковою жінкою виявилася і старша донька Олена Прахова, яка закохала в себе іншого художника — Михайла Нестерова.

Емілія та Олена Прахови:  жінки, що надихали до божевілля  або на кого моляться кияни?

Біографія жінки, якій судилося звести з розуму геніального Михайла Врубеля та бути у центрі скандалу, і починається з пліток про адюльтер. Емілія Марія Клементина Лестель з’явилася на світ 20 квітня 1849 року і була підданою Франції, хоч ходили чутки, що насправді дівчинка була позашлюбною донькою воєнного міністра графа Дмитра Мілютіна.

У Емілії рано проявився музичний талант, тож здобувала освіту вона в консерваторії по класу фортепіано і брала уроки у відомого композитора Ференца Ліста. Але кар’єру піаністки Емілія Львівна так і не побудувала, можливо, на заваді став доволі ранній шлюб.

Емілія Прахова — Олена Прахова — Кирилівська церква — Михайло Врубель — Володимирський собор — Адріан Прахов
Київська квартира професора Адріана Прахова. Джерело: vakin.livejournal.com

Читайте також: У тіні Хрещатика: вулиця Архітектора Городецького або Париж посеред Києва

Вже в 16 років вона стає дружиною 19-ти річного студента історико-філологічного факультету Петербурзького університету, майбутнього мистецтвознавця Адріана Прахова. Їх подружнє життя складається досить вдало: романтичні подорожі по Європі, відвідини найкращих музеїв перемежовуються з народженням дітей.

Зрештою Прахови зупиняються в Києві. Емілія Львівна організовує у своєму домі салон, де збираються імениті митці, а Андріан Вікторович починає викладати у Київському університеті та зосереджує свою увагу на реставрації фресок. Саме захоплення фресками і стане поштовхом до  майбутніх драматичних подій.

загрузка...
Емілія Прахова — Олена Прахова — Кирилівська церква — Михайло Врубель — Володимирський собор — Адріан Прахов
Фрагмент ікони «Богоматір з дитям» М. Врубеля у Кирилівський церкві. Джерело: hroniky.com

Читайте також: Гендерна нерівність або як киянки колись дорогоцінну освіту здобували

В образі Богородиці — Емілія Прахова

В 60-х роках ХІХ століття відбувалися ремонтні роботи у Кирилівській церкві, під час яких була знайдена древня фреска датована ХІІ століттям. А з 1880 року в церкві розпочинаються масштабні реставраційні роботи, якими керує та опікується Андріан Прахов. Шукаючи талановитого художника, який міг би долучитися до реставраційних робіт, Прахов зупиняє свій вибір на маловідомому 27-ми річному Михайлові Врубелі.

Врубель переїздить до Києва в 1884 році і майже одразу підпадає під чари і самого міста, і свого наставника Прахова, і його ексцентричної дружини.

Емілія Львівна славилася не стільки своєю вродою, скільки розумам та незвичайним характером. Збереглися різноманітні історії про те, як Емілія Прахова іноді реагувала на гостей свого дому. З одного боку як дбайлива та уважна хазяйка вона підмітила, що гості, а серед них було чимало відомих художників, малюють на серветках і почала класти на стіл олівці та листи паперу, щоб було зручніше. Так зібралася чимала колекція нарисів найвідоміших художників того часу.

А з іншого боку Емілія Львівна не відмовляла собі у вчинках, що могли б бути оцінені, як ексцентричні та навіть непристойні витівки. Могла вилити чай на гостя, який занадто розпалився або розбити чашку об підлогу, щоб угамувати гостей. А якось ціле відро води обрушилося на дружину скульптора Антокольского, яка невідомо чим не догодила Емілії Львівні.

Емілія Прахова — Олена Прахова — Кирилівська церква — Михайло Врубель — Володимирський собор — Адріан Прахов
Фрагмент картини Вільгельма Котарбінського  «Портрет Емілії Праховой». Джерело: Вікіпедія

Читайте також: Топ-10 фактів про пам’ятник Володимиру Великому

Такою ж ексцентричною і дивакуватою поведінкою славився і Михайло Врубель. Почати хоча б з зовнішнього вигляду художника: одягнутий в чорний бархатний костюм, панталони та штиблети, він більше походив на венеціанця, ніж на киянина. А якось з’явився у гості обмальований зеленою фарбою, а на питання Емілії Львівни відповів, що так гарніше.

Врубель був шалено закоханий в Емілію Львівну і навіть заявив Андріану Прахову, що має на меті одружитися з його дружиною. Проте чи було почуття взаємним сказати дуже важко. Зі слів художника це не очевидно: «Я різав себе ножем… Я любив жінку, вона мене не любила — навіть любила, але багато заважало її розумінню мене».

Точно більше можна було б сказати, якби була опублікована переписка, достеменно відомо, що Михайло Врубель писав багато листів, але жоден не зберігся — їх спалили, згідно останньої волі Емілії Прахової.

Проте найяскравіше і рокове свідчення палкого кохання художника все ж збереглося — ікона «Богоматір з дитям» у Кирилівській церкві. На ній сучасники впізнали Емілію Прахову в образі Діви Марії і розгорівся скандал.

Емілія Прахова — Олена Прахова — Кирилівська церква — Михайло Врубель — Володимирський собор — Адріан Прахов
Надгробний плач. Ескіз М. Врубеля до розпису Володимирського собору в Києві. Джерело: helentours.ru

Читайте також: Валентина Саніна-Шлее — киянка, що підкорила Нью-Йорк, полонила серця голлівудських дів та конкурувала з Гретою Гарбо

До честі Адріана Прахова, він не став сваритися і навіть з гордістю заявляв, що не бачить нічого дивного в тому, що його дружина подобається комусь окрім нього, а в вірності її він не йме сумнівів. З шанувальником дружини він не порвав стосунків і навіть залучив його до наступного проєкту — розпису Володимирського собору. Але коли на ескізах знову з’явилася Емілія Прахова, запротестували інші члени комісії і не стали співпрацювати з Михайлом Врубелем.

Емілія Прахова — Олена Прахова — Кирилівська церква — Михайло Врубель — Володимирський собор — Адріан Прахов
«Свята Варвара» у Володимирському соборі (фрагмент). Джерело: Вікіпедія

Читайте також: «Люди втрачали розум, намагалися покінчити з собою. Київ потонув у трупному смороді». Спогади очевидців про Бабин Яр

В образі святої — Олена Прахова

До розпису Володимирського собору Адріан Прахов залучив вже знаного художника Віктора Васнецова та ряд маловідомих художників, серед яких був і Михайло Нестеров.

Останній досить іронічно відгукувався про ікону «Богоматір з дитям» та навіть висміював палке захоплення Врубеля Емілією Львівною. Проте досить швидко і сам став жертвою забороненого  кохання до Прахової. Але на цей раз обраницею художника стала старша донька Олена Прахова.

Іронічно, але вже друга жінка з сім’ї Прахових втілюється на ікони, і вже зовсім інший Михайло пише її на стіні Володимирського Собору в образі Святої Варвари. Цей вчинок також спричинив скандал в провладних та митецьких колах Києва, але був не настільки значним, як історія з Врубелем.

Емілія Прахова — Олена Прахова — Кирилівська церква — Михайло Врубель — Володимирський собор — Адріан Прахов
Фрагмент картини М. Врубеля «Царівна-Лебідь». Джерело: Вікіпедія

Читайте також: Героїня України Тетяна Маркус: зваблива, небезпечна й незламна

Що ж до фіналу романтичної історії між Михайлом Нестеровим та Оленою Праховою, яка, до речі, відповідала взаємністю художнику, то він виявився доволі прагматичним. Раціональність та виваженість проявила Емілія Львівна, яка заявила, що художники в чоловіки не годяться, бо дуже ненадійні і шлюб доньки заборонила.

Емілія Прахова — Олена Прахова — Кирилівська церква — Михайло Врубель — Володимирський собор — Адріан Прахов
Олена та Ольга Прахови. Джерело: Вікіпедія

Читайте також: Загадкова смерть Петра Столипіна у Києві: аналіз версій

Цікаво, що в сім’ї Прахових була і ще одна донечка Ольга – наймолодша. Про неї відомо небагато, але й вона потрапила на київську ікону у образі немовляти Ісуса («Богоматір з дитям»).

Великий Київ у Google News

підписатися
загрузка...