Юлія Тимошенко представила вас, як “єдиного професіонала з усіх кандидатів на мери Києва”. Кого ще розглядала “Батьківщина” на цю посаду?
Та, мабуть, нікого! Кандидатура на цю посаду має вирішуватися на найвищому рівні партійного керівництва. Очевидно, що це була пропозиція Юлії Тимошенко. І я її прийняв адекватно і відповідально. Бо моя кандидатура достойна, щоб балотуватися і перемагати на виборах міського голови. А я точно розумію відповідальність, як перед “Батьківщиною” так і киянами.
Скільки людей партія планує привести до Київради?
Слухайте, це конкурентна боротьба, а я борець за своєю суттю і абсолютно готовий до неї. Табло покаже, але ми безумовно йдемо за максимальним результатом. Можу сказати одне, на відміну від інших партій, ми команда з 20-річною історією та командою професіоналів. І зараз розгортаємо потужну боротьбу, бо нам є з чим іти до киян. На відміну від партій, які “напічкані” випадковими людьми і “малюють” проекти за місяць.
У мери також балотується ваш колишній однопартієць Микола Томенко. Спілкуєтесь з ним?
Практично ні. Я добре його знаю. Він давно цього хотів і це не таємниця. В нього свій шлях і я адекватно до цього ставлюся, хоч він мені і конкурент, але точно не ворог. Тим більше він випускник КНУ імені Тараса Шевченка, як і я, тому ми з однієї Альма-матері.
Скільки ваша партія витрачає на білборди, бо по Києву їх чимало?
От ви кажете їх достатньо, а вчора в мене запитала така файна дівчина-журналістка: “Чому так мало реклами” в порівнянні з Пальчевським. Про Ірину Верещук я взагалі мовчу! Партія витрачає стільки, скільки є грошей. Вибачте, ми ж не при владі і не на фінансових потоках, де сьогодні перебуває наша правляча партія із користю для себе. Хай перевіряють органи і люди самі дають собі відповіді на запитання, звідки беруться ці величезні гроші на потужну білбордівську кампанію.
Я поїздив містом, глянув на своє обличчя, яке проїлося вже й мені, та на інших кандидатів на білбордах. Перше, що я зроблю, коли стану міським головою — зверну цю білбордівську конструкцію.
До речі, у Європі вже не використовують такі формати політичної реклами.
Абсолютно! Я думаю, що це тіньова схема за якою стоять потужні структури міського рівня.
Чи витрачали ви власні кошти на рекламну кампанію?
Я буду витрачати кошти на власний фонд, коли він буде зареєстрований відповідно до чинного законодавства. Треба буде ще завдаток внести 469 тис грн, якщо я не помиляюсь. Звернуся за фінансами до своїх друзі, товаришів, бо переконаний, що вони мене підтримають.
Хто вигадав гасло “Єдина надійна команда” ?
Чесно? Юлія Володимирівна Тимошенко! Вона прямо на моїх очах його згенерувала. “Єдина надійна команда” — це не лише про “Батьківщину”, а й про киян. Ми всі разом в одній команді.
Ви активно ведете соціальні мережі. Однієї типової реклами містом буде недостатньо?
Коли мене називають блогером, то ображаюся, бо я все ж професіонал. Але так сталося, що у Фейсбук я зайшов наприкінці 2013 року, коли Майдан розпочинався. Із того часу сам активно веду сторінку, незалежно вибори чи ні. Я знаю майже половину зі своїх 47,5 тис підписників і це онлайн-ком’юніті дуже ціную.
Київ для вас — це європейське місто, якщо взяти до уваги не сам факт географії, а реалії життя в столиці?
Ви правильно ставите запитання. На жаль, сьогодні я бачу абсолютну прірву між гаслами про європейськість і реальним життям, рівнем управлінням та некомфортністю проживання у місті. Для киян столиця — не комфортне місто! Екологічні проблеми величезні, воно перестало бути зеленим починаючи з Хрещатика. А для мене це таке особисте! Бо я пригадую, як у дитинстві ходив по зеленому Хрещатику. Він весь був у тіні за рахунок каштанів. Навіть, коли порівнюю фото до і після — настрій псується.
Перераховані проблеми Києва – це факапи Кличка? Чи все ж не вирішені питання, які залишились від Омельченка та Черновецького.
Найлегше було б сьогодні все покласти на Кличка, але це не так! Безумовно, до нього зроблено багато помилок. Починаючи з Олександра Омельченка, який активно порушував генплан 2002-2020 рр.. До речі, креатором цього документу був він сам. Цей генплан діє і до сьогодні, але він максимально порушений. На скільки — ніхто не знає. Потрібно провести аудит того, що набудували, а вже на підставі аналізу зробити стратегічний генплан на наступні 10 років. І на його базі виправляти фатальні помилки, які були зроблені при Омельченку, Черновецькому та Попові. Безумовно, 6-річна каденція за Кличка ситуацію у Києві точно не покращила, а навпаки погіршила.
От ви критикуєте Кличка за шість років поганого мерства, а соціологія показує навпаки — кияни йому віддають перевагу.
Я не вірю ніякій соціології! Я вважаю її одіозною. Не хочу образити соціалогів, але вона не об’єктивна. Загалом у мене безліч претензій до професійного рівня Кличка і його команди. Я вважаю її дуже не ефективною з точки зору управління і витрат бюджетних коштів.
Але тут ключове запитання до самих киян. Я проводжу зустрічі, збирається сотні людей з однаковими претензіями “захаращення” дворів, ліфтів, електричних мереж, заторів, можливих колапсів тощо. І як зазвичай лунає питання “а ви ці проблеми вирішите”, а я їм відповідаю “це ж не я міський голова, а Віталій Кличко”. А вони мені — “ну, він ж хотів, як краще, це не він винен, а хтось інший”.
Коли киян запитаю, чи в місті є корупцію, то у відповідь чую: “Безумовно є”. А коли запитую чи Кличко хороший міський голова, то вони кажуть: “Так”. Мені й самому “цікава” чим аргументована їх позиція! Я б на цю тему навіть докторську написав і захистив (сміється).
Ви родом із Вінниці, а зараз ви у Києві мешкаєте?
Так, у 15-річному віці переїхав із сім’єю до Києва.
Тоді ви 100% відчули на собі, що таке “корки” по-київськи.
Для мене це нервовий стрес! Я намагаюся бути спокійним, але щоденне проведення 1,5 год у заторах — жах. Заощадження мінімум 1 год киян у заторах — нагальне завдання моєї програми.
Ви говорили, що за 1 рік у кріслі мера знаєте, як вирішити проблему заторів, витрачаючи мінімум коштів.
Проблем із заторами повністю позбутися за цей час нереально! Треба добудувати метро та плюс розв’язки. Яскравий приклад — залізничний Дарницький міст Кирпи, який неправильно побудували з недобудованими розв’язками, заїздами та з’їздами. В результаті міст працює на 20%. Ми розраховували, щоб він буде завантажений максимально, але через недофінансування проблему не вирішено. Ще один яскравий приклад міст Патона. І, звісно, наша “Окружна”, яка буде будуватися 15-20 років.
Не вірте, якщо вам хтось скаже, що він прийде і за каденцію вирішить всі проблеми. Не вірте просто. Там потрібні величезні кошти. Це питання національного масштабу. Його має вирішувати уряд. За моїми приблизними розрахунками потрібно 68 млрд доларів. Метро, наприклад, будуть будувати 5-6 років. Якщо хтось перед вами, жителі Трої, скаже, що за рік метро побудує, то женіть його!
Кличко обіцяв, що до 2020 побудує метро на Троєщину.
Він обіцяв метро, коли балотувався у 2014 році. Вперше в історії Києва, за 6 років жодної станції метро не запущено. Я дуже прискіпливий до кожного кандидата і нікому не збираюся пробачати його не виконані обіцянки ( ред. – Кличка).
Метро на Троєщину киянам чекати мінімум 5 років?
Це моє бачення і я готовий до дискусій! Це ж не просто міст добудувати… Подільсько-Воскресенський увійде в історію, як неефективна витрата грошей. Він не запрацює, бо йде з Подолу, але незрозуміло куди виходить. Знайшли псевдо-рішення — запустити з’їзд на Лівобережку, але там приватні будинки та вузенька бетонка. Щоб метро запустити треба мінімум з Подолу побудувати 4 станції і з’єднати з Подільською, Тараса Шевченка, Вокзальна та Лук’янівською. У такому випадку це метро може розвантажити Троєщину.
Київ очолив список міст по боргах за комуналку – 6 млрд гривень. Як будете вирішувати питання заборгованості?
Те, що Київ на першому місце — логічно, бо тут найбільше мешканців і очевидно, що споживачів теж.
Однозначно тут треба “копатися” у тарифах. Дійсно операційні витрати мають бути закладені в тариф, але скажіть мені, якого біса у нього закладаються тисячі аварій київських тепломереж. Я вважаю, що це свідоме зловживання Київенерго задля заробітку на киянах. У тарифах треба копатися, бо тут непочатий край. Те ж саме стосується води та послуги на утримання будинків.
Якщо доведеться говорити про непопулярне рішення підвищення тарифів. Як будете пояснювати виборцям такий крок?
Я поки не збираюсь казати, що їх треба підвищувати! Спочатку варто реалізувати повний аудит комунальних систем. До прикладу, дізнатися, хто і за яку ціну вивозить сміття, скільки заробляє, яка конкуренція. По кожній послузі треба зробити аудит, і якщо там будуть зловживання – конкретні люди понесуть за них відповідальність.
А щодо проблеми зі сміттям? Бо Київ тоне у відходах.
Авжеж, полігони переповнені. Без розбудови термінових сміттєпереробних заводів по радіусу Києва проблема не буде вирішена. Для цього потрібно провести відповідну роботу з киянами і дати мешканцям навколишніх територій переваги.
У вас у програмі є пункт щодо роздільного сміття?
Тут дуже цікаво, все залежить від того, яка доктрина буде прийнята. Я за роздільне сміття! Але якщо дійсно буде побудований весь ланцюг до дрібниць. Щоб роздільне сміття, яке ми зібрали на кухні дійшло у такому форматі до кінцевої зупинки. Якщо у нас будуть сучасні сміттєспалювальні заводи, то цей “збір” буде не потрібний. Знаєте чому? Бо все буде спалюватися. Сучасні технології не дешеві, але дуже екологічні. І 25% опалення міста буде виробляти цей завод. Такий формат вже використовують європейські країни! Це економічно привабливо і дозволяє не піднімати платіжки довічно. Треба правильно це пояснити людям.
Як гадаєте, чому так багато бажаючих на посаду мера цьогоріч?
Не знаю. Можливо люди зрозуміли, що достатньо бути блогером, шлягером, гусаром, шоуменом, щось там побалагурити, поговорити і ти вже готовий міський голова. Мене лякає така ситуація!
Впевнено тримають позицію публічно навіть ті, в кого голоси електорату становлять менше 3-х%. Насправді, виглядає це як піар-хід із підтекстом, щоб людям лишній раз нагадати про себе.
Безумовно, столиця була і є епіцентром політичного життя. Хто завойовував Київ – завойовував Україну.
Ви ж дуже розумна і мисляча людина, а тому розумієте, що ваша кандидатура на мерських навряд чи виграє, адже складно конкурувати з Кличком, в якого більше 40% голосів. Навіщо тоді вся ця передвиборча гонка?
Він мене абсолютно не лякає як конкурент. Я його не боюся. Вибір за киянами. 40% у Кличка чи більше – час покаже.
З ким із політичних партій ви могли б об’єднатися свої сили?
Зараз чи там?
Не зараз!
Час покаже. Я вам відверто скажу, що головна політика має бути навколо каналізації, еко, сміття, відходів, тарифів, інфраструктури.
Але розглядаєте варіант об’єднання із іншими партіями?
Безумовно якась більшість має функціонувати у міськраді, щоб місто не потрапило в колапс. Завдання мера – їх об’єднати. Головне – не наробити дурниць, бо має бути чесна конкурента боротьба в інтересах акціонерів міста – киян. Вони мають обрати правління і голову його, які будуть ефективно здійснювати управління містом. Ось така проста позиція!
Якби ви стали мером, то які б рішення ухвалили у перший робочий день?
У другий (сміється – ред.). У перший же шампанське треба випити! Буду формувати якомога швидше команду, бо кадрові рішення — найголовніші. Якщо біля тебе не профі — всі рішення приречені. Тому команда — перш за все!
Вмикайте просто зараз новий випуск “Гостро й не просто”! І дізнайтеся більше про мерську гонку від Олексія Кучеренка.
Читайте також: Попов про виклик Кличка на дебати, будівництво метро на Троєщину та необізнаність Верещук
Єгор Фірсов про звільнення корупціонерів у КМДА, факапи Кличка та псевдо позицію Берези