Інститут біоорганічної хімії та нафтохімії розташовується на Харківському шосе, 50, що біля станції метро “Лісова”. Його фасад прикрашає унікальне мозаїчне панно “Природа і люди”, яке привертає увагу перехожих. Це яскравий приклад монументального мистецтва радянської доби, яке збереглося до наших днів і продовжує вражати майстерністю художників, що його створили.
Панно площею 100 кв. м створила 1977-го родина художників — Степан Кириченко (творець відомої мозаїки “Українська пісня” на вулиці Богдана Хмельницького) та його син Роман Кириченко з дружиною Іриною. На барвистому панно зображена величезна кольорова квітка, схожа на соняшник, у її центрі — дві жіночі постаті, що символізують симбіоз науки й природи. Хоча місцеві називають панно просто “Дві тітки”. Мозаїка створює барвистий акцент, що виділяє споруду в архітектурному середовищі. Це одна з наймасштабніших київських мозаїк періоду “розвиненого соціалізму”.
Крім того, будівля має історичну цінність. Праворуч від входу встановлено погруддя з написом: “У цьому будинку в 1977-1988 рр. працював видатний радянський учений — академік АН УРСР Віктор Степанович Гутиря”. Його основні праці присвячено дослідженню нафти родовищ України.
Ця будівля внесена до Переліку щойно виявлених об’єктів культурної спадщини столиці. Він належать на праві власності державі в особі Національної академії наук України та закріплений на праві оперативного управління за Інститутом біоорганічної хімії та нафтохімії.
Протягом тривалого часу уповноважені органи не укладали охоронний договір із Департаментом охорони культурної спадщини КМДА, що створювало реальні ризики неправильної експлуатації будівлі, пошкодження чи руйнування унікального об’єкта.
Тому Дніпровська окружна прокуратура міста Києва улітку цього року звернулась до суду із позовом, у якому просила суд зобов’язати укласти охоронний договір на будівлю Інституту біоорганічної хімії та нафтохімії по вул. Харківське шосе у Дніпровському районі міста Києва.
Як розповіли у прокуратурі, під час судового розгляду справи Інститут хімії уклав охоронний договір на пам’ятку культурної спадщини, чим фактично виконав позовні вимоги окружної прокуратури.
Читайте також: Не всі зрозуміли: Кличко заявив, що Київрада поки не розглядатиме ДПТ на Пейзажці
Нагадаємо, власника будинку XIX століття на Подолі через суд також змушують укласти охоронний договір.