Нюанси цього закону роз’яснив мовний омбудсмен Тарас Кремінь на Урядовому порталі.
За його словами, на практиці це означає, що український споживач нарешті отримає право на обслуговування державною мовою за замовчуванням – у супермаркеті чи в інтернет-магазині, у кав’ярні чи ресторані, в банку чи в аптеці, на АЗС чи на вокзалі, в спортзалі чи бібліотеці тощо.
Винятків небагато: лише на прохання клієнта його персональне обслуговування може здійснюватися іншою мовою, прийнятною для обох сторін.
Варто пам’ятати, що вимога щодо обслуговування державною мовою стосується не лише сфери торгівлі. Йдеться також про освітні послуги (у т. ч. гуртки і секції), медичне обслуговування, надання соціальних послуг тощо”, – наголосив Кремінь.
Він уточнив, що українською має подаватися інформація в цінниках, інструкціях, технічних характеристиках, маркуванні, квитках, меню тощо. При цьому уся інформація державною мовою про товари та послуги може дублюватися й іншими мовами.
У разі порушення права на отримання інформації та послуг українською мовою омбудсмен радить діяти наступним чином:
- Спробувати владнати ситуацію на місці та попросити працівника обслуговувати вас державною мовою.
- У разі відмови працівника звернутись до керівництва закладу або на “гарячу лінію” установи: торговельної мережі, АЗС, аптеки тощо.
- У разі відмови або незабезпечення надання інформації (послуг) державною мовою необхідно зафіксувати факт відмови (за допомогою аудіо-, відео, письмового підтвердження очевидців тощо) та дані суб’єкта господарювання (назву, місцезнаходження, контакти суб’єкта).
- Подати скаргу до уповноваженого на поштову адресу 01001, м. Київ, провулок Музейний, 12, електронну скриньку [email protected] або заповнити відповідну форму на сайті Уповноваженого https://mova-ombudsman.gov.ua/
- У скарзі обов’язково має бути зазначено: прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання особи, викладено суть скарги, який саме суб’єкт/працівник суб’єкта, коли, за якою адресою, яким чином порушив право скаржника. Бажано також додати докази на підтвердження.
Письмова скарга повинна бути підписана заявником із зазначенням дати. В електронній скарзі також необхідно вказати електронну поштову адресу, на яку заявникові може бути надіслана відповідь, або відомості про інші засоби зв’язку з ним. Застосування підпису під час надсилання електронного звернення не вимагається.
Скарги подаються Уповноваженому протягом шести місяців з дня виявлення заявником порушення.
За недотримання закону передбачено штраф до 6800 гривень.
Читайте також: Верховний Суд визнав, що президент зобов’язаний спілкуватися державною мовою
Нагадаємо, 27 нардепів від «Слуги народу» зареєстрували у Раді законопроєкт, що скасовує штрафи за недотримання мовного законодавства. Серед авторів – народний депутат Максим Бужанський, відомий своєю критикою закону про державну мову, і Олександр Дубинський, що виступав за скасування амністії учасникам Майдану.