2023 стане роком оновлення транспорту та відбудови: фінансові підсумки року війни

Автор: Оксана Тупальська
13:26 03.01.2023

Попри російську агресію та постійні повітряні атаки ворога Київ увійшов у 2023 рік з бюджетом, практично не гіршим за ті, що були у ковідні роки, а жителі міста під ялинку активно почали повертатися додому.

2023 стане роком оновлення транспорту та відбудови: фінансові підсумки року війни
Світлодіодне освітлення

Кореспондент «Великого Києва» проаналізував, наскільки забезпеченим увійшло місто у 2023 рік та що з запланованого на минулий рік не вдалося реалізувати, а, відтак, доведеться покривати у цьому році.

Бюджет 2023 та можливості Києва

На післяковідний 2022 рік до бюджету Києва планували надходжень на суму 67 млрд грн. Понад 80% від цієї суми вдалося залучити до міської скарбниці. Це враховуючи той факт, що у березні-квітні бізнес у столиці практично не працював. Однак, до початку листопада, коли Київрада приступила до планування кошторису на 2023 рік, до бюджету надійшло 55 млрд грн.

«У столичної влади були побоювання, що місто не збере і половини бюджету. Це і податки бізнесу, і ПДФО, який сплачують військові кияни, котрі воюють на фронті»,  – розповідає заступник голови постійної комісії Київради з питань бюджету та соціально-економічного розвитку Тарас Козак.

В планах на 2023 рік отримати доходи до бюджету міста на рівні понад 66,3 млрд грн. Видатки – 65,6 млрд. Ці цифри виглядають оптимістично, однак варто враховувати, що бюджет 2021 –го недоотримав 8 млрд грн та мав скласти 73, а не 65 млрд грн., до того ж, курс гривні до долара в Україні після початку повномасштабного вторгнення вагомо просів. Тим не менш, можна стверджувати, що столиця в умовах війни живе, працює та вдало змагається з викликами.  

Оптимістично зустрічають новий рік і самі кияни. Відповідно до опитування, навіть в умовах відключення світла та частих повітряних тривог з наслідками, вони не бачать приводу переїжджати на зиму, а у новорічну ніч вікна багатоповерхівок світилися – кількість присутніх вдома киян майже сягнула довоєнного рівня.

В пріоритеті – необхідність оновлення транспорту

Особливість міського бюджету 2023 – серед найбільш витратних статей освіта (як і в минулому році), а далі за нею транспорт та інфраструктура. Також планують вкладати у відбудову зруйнованого російськими дронами та ракетами житло. На транспорт та дорожнє господарство в кошторисі Києва на 2023 рік запланували 12,4 млрд грн або 19% бюджету міста. 

Вимушене відключення світла у 2022 році внесло корективи у плани витрат на закупку рухомого складу. Бо планувалося найбільше купити тролейбусів та трамваїв, декілька електробусів, і вже, в останню чергу автобусів.

Презентація планів оновлення транспорту наприкінці 2021 року

Наприкінці 2021 року столиця підписала угоду Європейським інвестиційним банком на 100 млн євро на придбання в перспективі років тролейбусів та вагонів метро, а також планували купувати вагони для підземки на гроші ЄБРР. Зрештою, що дійсно відбулося – це перемовини з Варшавським метрополітеном, який пообіцяв, що допоможе в модернізації вагонів метро, аби ті не залежали від закупок комплектуючих в РФ. Водночас, аби захистити киян від транспортного колапсу, Віталій Кличко особисто почав просити автобуси у закордонних партнерів.

Таким чином, закордонні партнери Києву подарували двоповерхові міські автобуси. Також, наприкінці вересня на маршрути у Києві вийшли подаровані Ригою автобуси. Ще транспортники запланували вихід на три маршрути Києва автобусів Mercedes, отриманих від німецьких міст. Водночас автобуси, генератори та медичне обладнання Київ відправив в якості допомоги звільненому Херсону.

На цьому тлі передали «привіт» столичним транспортникам у парламенті – бо вирішили ухвалити закон, який вимагає випустити на маршрути електробуси. Відповідно до задуму, велике місто має поступово переходити на живлення від електрики і в перспективі зовсім відмовитися від автобусів – з метою енергоефективності. Такі плани ініціаторів законопроекту з провладної фракції у мерії назвали сучасними, але такими, що не на часі. Та розповіли, що не так з ідеєю в умовах блекауту та  коли насправді вулицями Києва поїдуть електробуси.

Під час війни не до розграбованого будівництва ліній метро

Хто винен, що ще до початку 2022 року у Києві не завершили будівництво масштабних транспортних проектів, які мали значно полегшити життя мешканців спальних районів – доведеться з’ясовувати вже після перемоги над росіянами. Водночас, не відбулося за рік продовження будівництва лінії метро на Виноградар, замерз також  Подільсько-Воскресенський перехід з маршрутом з правого на лівий берег та майбутньою перспективою гілки метро на Троєщину.

У відповідь на запит «ВК» восени у КМДА повідомили, що зараз не виділяються коштів підряднику на будівництво метро на Виноградар. Причина – і тому, що грошей бракує, і через суди та конфлікти, в умовах яких немає певності, що вкрай важливі в умовах війни кошти підуть за призначенням. А вже у листопаді Київрадою було ухвалено рішення, відповідно до якого  врізали бюджетні витрати на будівництво гілки метро на Виноградар.

Закладали у бюджеті на 2022 рік кошти на будівництво та оновлення Борщагівської гілки швидкісного трамваю. Без світла трамваї не ходять, тому і цей об’єкт поки чекає на перемогу.

Напередодні Нового року кияни показали найстрашніший транспорт, який варто замінити у 2023-му. Серед пропозицій –поріч з автобусами, які нині виходять на маршрути навіть такі, що застоялися в парку, є і старенькі тролейбуси та трамваї, якими містяни хотіли б їздити у майбутньому.

Відсутність нового будівництва

Пори те, що під час війни у Верховній раді проголосували за нові будівельні норми, тепер усі новобудови мають бути з укриттями та можливостями забезпечення на випадок воєнної агресії, реалізувати нові проекти в столиці поки ще не вдалося.

У бюджеті міста на 2022 рік закладали 1,6 млрд грн на будівництво та реконструкцію шкіл і садків. Планували роботи зі зведення двох садків завершити, і почати будівництво двох шкіл у Дарницькому та Деснянському районах. Замість цього відбувалося обладнання укриттів у діючих навчальних закладах. Подібна доля спіткала проекти, на які було закладено 630 млн грн на будівництво та реконструкцію медустанов та обладнання. Не відбулася і реалізація проекту реконструкції стадіону «Старт» з льодовою ареною та тенісними кортами.

Обіцяли в 2022 затвердити остаточно Генеральний план столиці – поки руки до нього у місті не дійшли.

Вагомим досягненням міста можна назвати відновлення пошкоджених ракетами будинків, які постраждали від обстрілів окупантів у різних районах Києва. Як приклад, будинки, до який повернулися мешканці всередині грудня на вулиці Богатирській та проспекті Лобановського. Також знову можна жити в домі на Чорнобильській який постраждав від ворожого обстрілу.

Кияни на фронті

Наприкінці 2021 року планування відбувалося в умовах, коли в Україні уже знали про російську техніку, яка чатує біля кордонів. Відтак, рік тому, під ялинку Кличко розповідав, що у місті вже створено окремий департамент безпеки. Крім того, розроблено проект підтримки тероборони на 2022-2024 рр. У грудні 2021 року почали набір резервістів до 112 бригади Тероборони. На той момент у випадку нападу ворога погодились захищати Київ 600 осіб. Департамент муніципальної безпеки почав працювати з укриттями.

Продуктивність таких кроків буде оцінено та зрозуміло з часом, однак бійці, які увійшли до лав київських ТРО, навесні обороняли Київ від наступу ворога, а потім вирушили  боронити Україну на фронті на півдні та на сході, воюють у найгарячіших точках, брали участь у звільненні Харківщини та в контрнаступі на Донеччині.

Місто без атлетів

Втратою для атлетів-любителів є відсутність у столиці в умовах війни масових бігових заходів, як традиційний «Пробіг під каштанами», «Пробіг у Вишиванках», «Wizz Air Marathon». Усі ці бігові події проходили в віддаленому порядку, коли кожен брав участь у забігу окремо та сам собі був суддею та рахівником результатів. Відтак, учасники бігової громадськості з нетерпінням чекають перемоги та спільного старту у центрі Києва. Так само втратили можливість участі у масовій дистанції у місті велосипедисти. Під час війни і ті, і інші донатять на ЗСУ та підтримують знайомих та друзів, долучаючись до міжнародних проектів. Для прикладу,  американський історик Тімоті Снайдер допоміг атлетам зібрати на «Ловця шахедів». А велосипедисти Києва збирають на двоколісні для жителів постраждалих від окупантів громад.

Столичний зоопарк відкритий для відвідувачів

Києву вдалося захистити тварин в умовах війни. В період вторгнення ворога на Київщину та обстрілів у березні з київського зоопарку деяких тварин евакуйовували до Польщі. Колона навіть потрапляла під обстріл Тоді до Польщі вивезли шість левів, чотири тигри, африканську дику собаку та мавп-капуцинів. Згодом, слона навчили слідувати в укриття, коли той чує сирену. А влітку, сюди прийняли черепаху, яка вилетіла з вікна під час обстрілу та 11 мавпенят, евакуйованих з Київщини.

Київ залишається у світових рейтингах

Про українську столицю, яка змагається в умовах війни та очікує на швидку перемогу над окупантом, говорять в усьому світі. І як про офіційний Київ, де знаходиться центр прийняття рішень, і як про місто з відважними мешканцями. Світові ЗМІ публікують світлини з киянами, які гріють їжу підручними методами під час відключень світла, обороняють на блокпостах та допомагають військовим волонтерською діяльністю. За рейтингом World Smart City Awards, що оцінює проекти та інновації, Київ став шостим у світі з найрозумнішими мешканцями. Попереду – Сеул, Торонто, Сідней, Богота і Курітіба.

А ще 2023 розпочався з гарної новини:  у перший день року у Києві народилась трійня. Що називають добрим знаком.   

Нагадаємо, 70% українок, які поїхали за кордон, мають вищу освіту. Левова частка з них – це киянки та харків’янки. Також  київська Ялинка незламності потрапила до п’ятірки найкращих у світі.

Великий Київ у Google News

підписатися