(Не)видимими нитками. Перформенс про жіночу працю, що залишається непоміченою

"Якщо жінка вишиває рушник, вона може передати його доньці або внучці, але якщо вона підмете підлогу, то через три години вона має зробити це знову", - пояснює культорологиня, мисткиня та юристка Марія Прошковська. 1000 хвилин вона вишивала невидимими нитками, щоб підкреслити - щодня жінки роблять безліч роботи, яка немає видимого, матеріального результату.

Виставка складається з 6 п’ялець з тканиною, найстаршій з яких – 120 років. Крім того – відеоінсталяція, що зображає мисткиню під час вишивання весільного рушника невидимими нитками. 

Невидима праця

В інтерв’ю для “Емігрантського радіо” перформерка розповіла – сюжет невидимої праці знайомий їй ще з дитинства. 

В сім’ї Марії Прошковської проблема неодооціненої щоденної, рутинної роботи стояла гостро – батько працював в силових структурах та дослужився до генерал-майора, а мати була домогосподаркою. 

З боку батька не було жодного уявлення, що можна робити вдома цілий день”,

– розповідає Прошковська.

Перформенс триває 1000 хвилин. Все для того, аби візуалізувати відсутність результату, з якою стикаються жінки в побуті. 

Читайте також: “Випадкові зустрічі” в невипадковому Києві – репортаж, що змушує замислитись

Якщо жінка вишиває рушник, вона може передати його своїй онучці. Якщо вона підмітає підлогу, то через три години вона має зробити це знову”,

– пояснює мисткиня.  

Концепт підкріплено сумною статистикою: за 2019 рік 12,5 млрд годин на день жінки та малолітні дівчата по всьому світу витратили на неоплачену побутову важку хатню роботу

П’яльця

Годі й придумати кращої ілюстрації невидимої праці. 

Ідучи на виставку і краєм вуха чуючи, що мова начебто про вишивку, ми бачимо порожні полотна. 

Читайте також: Секс і Київ. Де закінчується “сексуальна свобода” і починається “несвобода”?

Не знайшовши красивих кольорових картин, ми можемо розчаровано пройти повз, упускаючи з розуму один, найважливіший аспект – цю тканину також хтось зробив. Вона нічим не гірша і не краща за вишивку, яку ми звикли бачити, але чомусь коли ми бачимо порожнє полотно, ми схильні казати: “Там нічого немає”. 

Є.

Найстаршій з тканин – 120 років! 

Її робила дівчина в 1900-му році перед своїм весіллям, готувала собі придане. І в мене було абсолютне відчуття, що я працюю в співавторстві з усіма цими жінками, які протягом 120 років робили цю тканину, створювали її руками, мабуть, співали собі якихось пісень…”,

– розповідає Прошковська.

Запитання та відповіді

Роздивляючись цю експозицію, ми маємо поставити собі кілька запитань: чи відчуваємо ми, що знецінюють нашу працю? 

Чи буває таке, коли ми – наче те полотно – відчуваємо, що нас самих недостатньо, і оточення, не знайшовши на нас яскравих візерунків, відвертається від нас, проходить повз? 

Чи проходимо ми повз когось з тих же причин? 

Чи знецінюємо ми чиюсь працю, сприймаючи її як належне?

Поставивши собі ці запитання та відповівши на них, все невидиме стане видимим назавжди. 

Читайте також: Люди як потяги. Репортаж з виставки картин про улюблений транспорт

Виставка-перформенс мисткині Марії Прошковської відкрилась вчора в Щербенко арт-центрі, що знаходиться за адресою вул. Михайлівська, 22в. 

Вона діятиме до 5 вересня, вхід в галерею безкоштовний. 

Читайте також: Де в Києві жити добре: ревізія мікрорайону на Виноградарі – репортаж