Як розповіли на Facebook-сторінці ANTONOV Company, літак побудували за рекордно короткий час – 3,5 роки. Крім того, “Мрія” стала першим літаком “Ан” із застосуванням поліуретанової фарби. Загальна вага лакофарбового покриття – близько 900 кілограмів.
Мало хто знає, але назву “Мрія” на борт нанесли в останню ніч перед викочуванням з цеху.
Якби не складні погодні умови, перший політ міг відбутися ще 20 грудня. Та небо над Києвом було вкрите низькою хмарністю й вирувала завірюха. Однак, незважаючи на те, що і наступний день не приніс покращення погоди, 21 грудня, “Мрія” все ж вийшла на злітну смугу, й розпочалася підготовка до старту.
21 грудня 1988 року, пробігши менше тисячі метрів, найбільший транспортний літак у світі Ан-225 “Мрія” відірвався від землі та здійнявся в повітря. Політ тривав 1 годину 14 хвилин. Потім літак успішно приземлився в Гостомелі.
Перший в історії політ Ан-225 з аеродрому “Київ-Антонов-1” здійснив екіпаж випробувачів: Олександр Галуненко (командир ), Сергій Горбик (другий пілот), Сергій Нечаєв (штурман-випробувач), Олександр Шулещенко (бортінженер-випробувач), Володимир Гусар (бортінженер-випробувач), Вʼячеслав Білоусов (бортінженер-випробувач), Михайло Харченко (ведучий інженер-випробувач).
Як відомо, літак створювався для перевезення компонентів ракет-носіїв “Енергія” й космічного корабля “Буран”, але до моменту закінчення будівництва першого Ан-225 всі необхідні перевезення здійснив літак ВМ-Т “Атлант”, а Ан-225 взяв участь тільки перевезенням “Бурану” на Паризький авіасалон і здійснив кілька показових польотів на Байконурі.
Після розвалу СРСР 1991 року єдиний діючий екземпляр Ан-225 відправили до ангару. З нього зняли двигуни, щоб використати їх на літаках Ан-124 “Руслан”.
Тільки наприкінці 1990-х законсервований Ан-225 вирішили реконструювати та повернути у роботу для перевезення важких вантажів. Перший політ відновленої “Мрії” відбувся 7 травня 2001 року. Цей день вважається другим днем народження Ан-225.
Перший комерційний політ “Мрія” здійснила 31 січня 2002 року зі Штутгарта до королівства Оман із вантажем 187,5 тон продуктів харчування для американських військових, розташованих у країні. З того часу Ан-225 став у ряду з “Русланом” “робочою конячкою” в парку літаків “Авіаліній Антонова”. Можливість швидкого транспортування великогабаритних вантажів, що необхідні постраждалим від стихійних лих, забезпечило літаку репутацію цінного помічника для гуманітарних організацій.
Починаючи з липня 2003, Ан-225, разом з літаками Ан-124, перевіз понад 800 тонн обладнання для гуманітарних місій в Іраку. Ан-225 також був залучений урядом США для транспортування військового забезпечення на Близький Схід для підтримки коаліційних військ.
У серпні 2009 року “Мрія” була занесена до Книги рекордів Гіннесса за перевезення найбільшого в історії авіації моновантажу загальною вагою в 187,6 тонни. Це був генератор вагою у 174 тонни, що транспортувався разом із спеціальною рамою з німецького Франкфурта в Єреван, для нової вірменської електростанції. Екіпаж літака отримав сертифікат, що свідчить про внесення рекорду судна в “Книгу рекордів Гіннеса”.
10 червня 2010 на замовлення однієї з провідних фрейтфорвардингових і логістичних компаній GEODIS WILSON A/S українським літаком Ан-225 був перевезений найдовший вантаж в історії повітряних перевезень — дві лопаті вітряка (довжиною 42,1 м кожна) з Китаю (аеропорт м. Шицзячжуан) в Данію (аеропорт Воєнс/Скридструп).
25 березня 2011 року літак Ан-225 авіакомпанії “Авіалінії Антонова” доставив до Японії гуманітарні вантажі, генератори і техніку загальною масою 140 тонн для постраждалих від землетрусів та цунамі, на замовлення уряду Франції.
У жовтні 2012 літак доставив до Душанбе обладнання для Нурецької гідроелектростанції, виготовлене в Харкові на підприємствах ВАТ “Корпорація ТУРБОАТОМ”. Вантаж загальною вагою 125 тонн складався з колеса турбіни масою 57 тонн, кришки турбіни 36 тонн і супутнього обладнання. Тільки Ан−225 міг доставити такий вантаж до місця призначення за один рейс.
У травні 2016 року Ан-225 здійснив комерційний рейс до Австралії, перевізши з Праги в місто Перт генератор з обладнанням загальною масою 130 тон.
Цього року в рамках енергетичного проекту «Авіалінії Антонова» доставили великогабаритні генератори з Чилі до Болівії за 12 послідовних рейсів. Це був найбільший за кількістю послідовних рейсів проект в історії експлуатації Ан-225 «Мрія» на комерційному ринку. В рамках цієї логістичної операції з Чилі до Болівії було перевезено 12 генераторів для теплоелектростанції на замовлення Hansa Meyer Global Transport GmbH & Co.
Читайте також: Легендарний Ан-225 «Мрія» розправляє крила: спробувати політ можна просто зараз
Нагадаємо, “Мрія”, яка існувала в єдиному екземплярі, була знищена в аеропорту Гостомель під час російського вторгнення в Україну в лютому 2022 року. В мережі з’явилися світлини з аеропорту в Гостомелі, на яких можна було побачити понівечені окупантами “Мрію” та інші літаки. На початку квітня пілот легендарної “Мрії” вперше наживо побачив те, що від неї залишилось.
Три з шести двигунів найбільшого у світі літака «Мрія», пошкодженого російськими військовими у ангарі під час тимчасової окупації Гостомеля, демонтували, відремонтували та встановили на літаки «Руслан».
В Україні хочуть відродити “Мрію” та створили Міжнародний фонд відбудови легендарного літака.