Як зазначає у дописі директор консалтингової группи А-95 Сегрій Куюн, наразі ресурсів повністю вистачає. Навіть є певний профіцит, який утворився через динамічний імпорт напередодні нещодавнього поновлення акцизу. Тому сплеск продажів на АЗС 10 жовтня потішив ринок.
На думку Куюна, в цілому країна успішно минула сезонний пік споживання, який видався напрочуд спокійним. Таким чином тестування пройшла нова система нафтопродуктозабезпечення, яку побудували буквально за 3-4 місяці на заміну знищеним 100% довоєнних джерел постачання.
“Зараз маємо не тільки нову диверсифікацію імпорту через західний кордон, але й принципово іншу логістичну структуру. Наприклад, понад 40% пального надходить у бензовозах, тоді як до війни так майже не возили. Решта йде залізницею через безліч переходів. Саме життя змусило створити таку гнучку та розгалужену систему постачання. Це наша перша велика “енергетична” перемога у цій війні”, – аналізує фахівець.
За словами експерта, вересневі запаси застабілізували ціни, але це може бути не надовго. Минулого тижня найбільші нафтовидобувні країни світу домовились про скорочення видобутку. Результат: якщо наприкінці вересня ціна на нафту була 85 дол./бар., то наразі – 97. Дизпальне за цей період додало 200 долл. (6 грн/л). У той же час бензин додав всього 80 дол.
“Свіжі партії ДП заходять вже по 50 грн/л. Якщо везти в центр або на схід, це вже 53 грн/л. Поки жовтнева ціна міксується з вересневими запасами по 45-46 грн/л, але вічно так не буде. Втримати ціни на колонках з такою собівартістю буде складно (сьогодні це 52-57 грн/л). А от по бензинах – цілком реально”, – зазначає Куюн.
Він також говорить, що пальне буде, ціна на нього буде ринкова, спрогнозувати її неможливо, особливо враховуючи виклики часу. Головні з них – ембарго на імпорт російської нафти в Європу з 5 грудня, нафтопродуктів – з 5 лютого.
“Європейці нервують, бояться, але руки роблять. На півдні Європи проблем взагалі не бачать, бо там ближче до азійських та арабських постачань, на півночі трохи тривожніше, але знову-таки питання лише у ціни неросійського імпорту”, – зауважує Куюн.
Нагадаємо, рятувальникам дозволили зривати замки з підвалів-укриттів під час повітряної тривоги.