Щоб не тонути у власному смітті. Нова модель вивезення відходів у місті

16:32 26.06.2020

Розробляючи реформу управління відходами, у нас весь час намагаються зробити все, “як у Європі”. Рівно до того моменту, коли європейські підходи починають суперечити певним бізнес-інтересам. Доки управління відходами не перейде до органів місцевого самоврядування, як у ЄС, ми будемо далі тонути у власному смітті. Наразі, місту потрібна нова модель вивезення відходів. У чому її суть та що це змінить?

Щоб не тонути у власному смітті. Нова модель вивезення відходів у місті

Про це розповів заступник голови Київської міської державної адміністрації Петро Пантелеєв у колонці на ЕП.

Як в Європі

В жодній країні, жодному місті Європейського Союзу компанії, що вивозять побутові відходи, не отримують гроші за свої послуги напряму від населення та інших споживачів, як це відбувається в Україні. Такі компанії-перевізники є підрядниками міста. Місто їх обирає або призначає і саме місто розраховується з ними за надані послуги за встановленим тарифом.

Це за умови, що послуга регулярна і якісна, а відходи довезені до належного місця утилізації, а не скинуті в найближчий яр. Населення і юридичні особи сплачують в місцевий бюджет збір за очищення міста. Це вважається Service of General Economic Interest – послугою загального економічного інтересу.

А що у нас

В Україні послуга поводження з побутовими відходами теж віднесена до переліку послуг, що становлять загальний економічний інтерес. Однак на цьому вся “європейськість” закінчується.

За вивезення сміття споживачі сплачують напряму компанії-перевізнику. Ця компанія на власний розсуд розпоряджається відходами та коштами за їх вивезення. В ідеальному світі такий перевізник зобов’язаний відвозити відходи на визначені містом об’єкти – полігони чи заводи. Останні повинні отримати свою частку грошей від перевізника за утилізацію, але на практиці все інакше.

Часто відходи везуть не на офіційні місця утилізації, а туди, де можна захоронити дешево або взагалі безкоштовно – на незаконні звалища або в посадки та ліси.

Що робити

Київ не може запустити будівництво сміттєпереробного заводу. Ключова перепона – місто не є розпорядником відходів і платежів за управління ними.

Доки управління відходами не перейде до органів місцевого самоврядування, як у ЄС, на який усі посилаються, не буде ні надійних приватних інвесторів, ні зрушень в управлінні відходами. Ми будемо далі тонути у власному смітті”, – зазначає Пантелеєв.

Оскільки органи місцевого самоврядування не можуть напряму приймати оплату за управління побутовими відходами від споживачів, як це відбувається в ЄС, законопроєкт передбачає створення комунального оператора.

Оператор контролюватиме якість послуг, забезпечуватиме розрахунки з різними учасниками ланцюжка управління відходами та оплату роботи перевізників лише тоді, коли відходи поїдуть на завод чи легальний полігон.

Усі ресторани, кав’ярні та бізнес-центри повинні будуть мати договори з оператором і здійснюватися відповідні платежі. Підкидати свої відходи сусіднім житловим будинкам безоплатно більше не вийде.

Крім того, оператор муніципальної системи – це прямі гарантії для потенційного інвестора в питанні постачання відходів та оплати за їх обробку.

Ми нарешті почнемо будувати заводи та станції компостування, центри роздільного збирання відходів та іншу необхідну сучасну та цивілізовану інфраструктуру”, – підсумував заступник голови КМДА.

Нагадаємо,у парках столиці розпочали встановлювати контейнери для роздільного збору відходів. Наразі сім контейнерів із окремими відсіками для скла, пластику та паперу з’явились на території парку вздовж проспекту Шухевича на Троєщині.

Великий Київ у Google News

підписатися