У Нацагентстві з питань запобігання корупції повідомили, що підтримують масштабні акції протестів по всьому світу, які регулярно проводяться небайдужими громадянами під офісами компаній, котрі продовжують вести бізнес з агресором. А також кажуть, що підтримують рішення окремих іноземних урядів, які відмовляються від послуг та продукції спонсорів війни. Водночас, українцям пропонують обирати, що купувати в магазинах самостійно:
«Міжнародні спонсори війни» є інструментом справжньої прямої демократії. Цей перелік є відкритим та доступним кожному в світі. Кожен приймає власне рішення чи мати стосунки з тими, хто спонсорує російську війну, чи купувати продукцію таких компаній, чи користуватися їх послугами. Інструмент «Міжнародні спонсори війни» – це про цінності, свободу та вибір кожного», – повідомила керівник управління комунікацій НАЗК Олена Конопля.
Куди, відповідно до чинного законодавства не може потрапляти продукція компаній, які не вийшли з російського ринку – це до державних закупівель. У разі виявлення таких пропозицій закликають подавати скарги до Антимонопольного комітету.
«НАЗК також вітає рішення Комісії АМКУ з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель щодо заборони проведення державних закупівель… через систему Prozorro продукції компаній, які знаходяться у переліку міжнародних спонсорів війни на порталі Національного агентства «Війна і Санкції». Рішення тендерної Комісії АМКУ №13037-р/пк-пз від 18.08.2023», – повідомляють в НАЗК.
Нагадали також про маркування товарів, що походять з рф:
«Українці та увесь цивілізований світ єдині у боротьбі проти рф як в самій Україні, так і за її межами. Кожен має право маркувати російські товари в магазинах по всьому світу, оскільки це є елементом громадського контролю та демонструє небажання фінансувати бюджет агресора», – зазначають в НАЗК.
Варто зазначити, що “ВК” тривалий час слідкує за темпами виходу компаній з російського ринку, а також тими, хто продовжує годувати податками бюджет окупанта.
НАЗК внесло швейцарську корпорацію Nestle до переліку міжнародних спонсорів війни. Nestle має понад 2000 брендів по всьому світу, серед яких такі відомі як: KitKat, Nescafé, Nesquik, Nestea та інші. Попри російську агресію, Nestle продовжує працювати в рф, постачати товари агресору та розширювати свою російську виробничу базу.
Раніше повідомлялося, що глобальний оператор цифрових комунікацій VEON з офісом у Нідерландах, якому належить Київстар, вийшов з ринку росії тільки через півтора роки від початку повномасштабного вторгнення.
Зокрема, не пішов з РФ “Ашан”, склади якого в Києві наприкінці серпня обстріляли російські ракети.
Auchan — французька мережа супермаркетів та гіпермаркетів, яка представлена в багатьох країнах світу. Під час повномасштабного вторгнення військ РФ до України компанія відмовилась зупиняти роботу на російському ринку та приєднатись до бойкоту РФ. Тоді голова МЗС України Дмитро Кулеба закликав світ бойкотувати мережу. А в квітні 2023 року представники компанії заявили про плани відкрити нову мережу магазинів у Росії.
Райффайзен Банк, який після повномасштабного вторгнення працює одночасно в Україні та в РФ, і, відповідно, сплачує податки в бюджет окупантів, у березні оголосив про обмін. Взамін на свої активи в РФ вирішив придбати частку «Сбербанку» в Європі.
Після повномасштабного вторгнення РФ в Україну з російського ринку не вийшла жодна велика тютюнова компанія. Податки від сигарет складають щонайменше 10% військового бюджету Путіна. Нажаль, в НБУ заявляють, що не на часі націоналізація Альфа-Банку з російськими активами.
До чорного списку НАЗК потрапили памперси та Pantene Pro-V через фінансування російського війська виробником P&G.
У березні 2022 року косметичний гігант Oriflame повідомив, що не збирається відмовлятися від російського ринку через війну з Україною. Тоді навіть закликали українок викидати косметику фірми.
Тоді ж, у березні 2022 року японський рітейлер одягу Uniqlo повідомив, що не піде з російського ринку, як зробили багато західних та європейських компаній через військову агресію РФ проти України.
Торгують в Росії і виробники PepsiCo та Mars. Марки PepsiCo – Chipsy Lay’s, Chester’s, Mirinda, Pasta Roni, Pepsi, Propel, Sandora, 7up, Simba, Snack a Jacks, Sonric’s, Tropicana, «Агуша», «Чудо», «Слов’яночка», «Садочок», «Сандорик», «Машенька». Mars торгує під ТМMars, Snickers, Milky Way, Twix, Bounty, M&M’s, Whiskas, Pedigree, Uncle Ben’s та серія торгових марок Wrigley. Всіма цими товарами досі переповнені полиці магазинів в Україні, попри те, що спонсорують окупантів.
Алкогольна компанія Bacardi продовжує поставки до РФ на мільйони доларів. Серед відомих брендів компанії є бренді Baron Otard, D’USSÉ; джин Bombay; ром Bacardi; текіла Cazadores; горілка Grey Goose, Eristoff; віскі Dewar’s, William Lawson’s, Aberfeldy, Aultmore, Royal Brackla, Craigellachie, Angel’s Envy й інші напої (Martini, St-Germain, Bénédictine).
У травні 2023 року Національне агентство з питань запобігання корупції внесло угорський OTP Bank до переліку міжнародних спонсорів війни. Однак наприкінці вересня 2023 року НАЗК повідомило, що призупиняє статус угорського OTP Bank у переліку міжнародних спонсорів війни. Зазначаючи, що” таке рішення прийнято за результатом переговорів між представниками Агентства та представниками компаній та урядів цих країн щодо припинення співпраці з російською федерацією”. Додається наступне:
“Відтепер на порталі «Війна і санкції», в розділі «Міжнародні спонсори війни», ці 6 компаній (серед яких ОТР-банк – прим.) матимуть тимчасово призупинений статус. Подальше виключення їх з переліку залежатиме від виконання зазначених умов”.
Умовою є вихід з російського ринку,
Під забороною НАЗК і китайський виробник автомобілів Geely. Він не лише не пішов з РФ, а ще й наростив прибутки та збільшив суми податків в російський бюджет. Компанія Geely належить приватному власнику китайського підприємця-мільярдера Лі Шуфу та володіє кількома брендами, зокрема Geely Auto, Lynk & Co, Zeekr, Volvo Cars, Polestar, Lotus, London Electric Vehicle Company, Farizon Auto, CAOCAO Mobility.
Перший санкційний список базується на даних сайту НАЗК «Війна і санкції» та їхнього списку «Міжнародні спонсори війни», а також проєкту Leave Russia від Київської школи економіки.
Від співпраці з компаніями, які за понад 9 років війни Росії проти України не залишили ринок окупанта та продовжують сплачувати податки в бюджет РФ, відмовились HR-організації та заявили, що не шукатимуть для таких офісів і представництв працівників в Україні.
Через понад рік після початку повномасштабного вторгнення в квітні 2023 року про вихід з ринку Росії та Білорусі повідомив Danone. Йдеться про бренди Activia, Alpro, Actimel и Danone.
Водночас, одразу після початку повномасштабної війни в Україні компанія Nike у березні-квітні пішла з російського ринку. Також компанія Nike сповістила московський футбольний “Спартак” про припинення спонсорського контракту.
Також одразу після початку російського повномасштабного вторгнення у квітні 2022 року виробник косметики та парфумерії Coty Inc. вирішив припинити діяльність на території РФ. Coty володіє такими брендами, як Covergirl, Max Factor, Hugo Boss, Tiffany & Co, Alexander McQueen, Bottega Veneta, Calvin Klein, Burberry.