“Корпорація Nestle є одним з найбільших виробників продуктів харчування у світі, вона веде бізнес в 187 країнах світу. Попри російську агресію, Nestle продовжує працювати в рф, постачати товари агресору та розширювати свою російську виробничу базу. Це і стало підставою для внесення компанії до переліку міжнародних спонсорів війни Національним агентством з питань запобігання корупції”, – повідомляють в НАЗК.
Станом на початок 2022 року швейцарська корпорація мала в рф 7 фабрик. Той факт, що компанія досі не наважилася вийти з ринку держави-терориста, в Nestle пояснюють необхідністю забезпечення населення росії товарами першої необхідності, а також турботою про своїх російських співробітників.
“В російській федерації Nestle представлена через ТОВ “Нестле Россия”. У 2021 році вона сплатила податків на понад $25 млн. Однак, Nestle так і не опублікувала дані про свої доходи та сплачені податки за 2022 рік, ймовірно побоюючись міжнародного тиску”, – кажуть а НАЗК.
У 2022 році Nestle імпортувало до росії напівфабрикатів та сировини на $374 млн, а за 9 місяців 2023 року на $271 млн:
“Після початку повномасштабного вторгнення рф в Україну, у компанії заявили про призупинення експорту та імпорту в росію, за винятком товарів першої необхідності. Проте полиці російських магазинів досі переповнені їхньою продукцією. Серед доступних продуктів: сніданки Bystrow, супи і бульйонні кубики Maggi, корм для тварин Purina, шоколадні батончики, кава Nespresso… Компанія завозить не лише сировину для товарів первинної необхідності, а й намагається приховано направляти до росії технологічне обладнання для розвитку власного бізнесу”.
“ВК” довгий час слідкує за темпами виходу компаній з російського ринку, а також тими, хто продовжує годувати податками бюджет окупанта.
Раніше повідомлялося, що глобальний оператор цифрових комунікацій VEON з офісом у Нідерландах, якому належить Київстар, вийшов з ринку росії тільки через півтора роки від початку повномасштабного вторгнення.
Зокрема, не пішов з РФ “Ашан”, склади якого в Києві наприкінці серпня обстріляли російські ракети.
Auchan — французька мережа супермаркетів та гіпермаркетів, яка представлена в багатьох країнах світу. Під час повномасштабного вторгнення військ РФ до України компанія відмовилась зупиняти роботу на російському ринку та приєднатись до бойкоту РФ. Тоді голова МЗС України Дмитро Кулеба закликав світ бойкотувати мережу. А в квітні 2023 року представники компанії заявили про плани відкрити нову мережу магазинів у Росії.
Райффайзен Банк, який після повномасштабного вторгнення працює одночасно в Україні та в РФ, і, відповідно, сплачує податки в бюджет окупантів, у березні оголосив про обмін. Взамін на свої активи в РФ вирішив придбати частку «Сбербанку» в Європі.
Після повномасштабного вторгнення РФ в Україну з російського ринку не вийшла жодна велика тютюнова компанія. Податки від сигарет складають щонайменше 10% військового бюджету Путіна. Нажаль, в НБУ заявляють, що не на часі націоналізація Альфа-Банку з російськими активами.
До чорного списку НАЗК потрапили памперси та Pantene Pro-V через фінансування російського війська виробником P&G.
У березні 2022 року косметичний гігант Oriflame повідомив, що не збирається відмовлятися від російського ринку через війну з Україною. Тоді навіть закликали українок викидати косметику фірми.
Тоді ж, у березні 2022 року японський рітейлер одягу Uniqlo повідомив, що не піде з російського ринку, як зробили багато західних та європейських компаній через військову агресію РФ проти України.
Торгують в Росії і виробники PepsiCo та Mars. Марки PepsiCo – Chipsy Lay’s, Chester’s, Mirinda, Pasta Roni, Pepsi, Propel, Sandora, 7up, Simba, Snack a Jacks, Sonric’s, Tropicana, «Агуша», «Чудо», «Слов’яночка», «Садочок», «Сандорик», «Машенька». Mars торгує під ТМMars, Snickers, Milky Way, Twix, Bounty, M&M’s, Whiskas, Pedigree, Uncle Ben’s та серія торгових марок Wrigley. Всіма цими товарами досі переповнені полиці магазинів в Україні, попри те, що спонсорують окупантів.
Алкогольна компанія Bacardi продовжує поставки до РФ на мільйони доларів. Серед відомих брендів компанії є бренді Baron Otard, D’USSÉ; джин Bombay; ром Bacardi; текіла Cazadores; горілка Grey Goose, Eristoff; віскі Dewar’s, William Lawson’s, Aberfeldy, Aultmore, Royal Brackla, Craigellachie, Angel’s Envy й інші напої (Martini, St-Germain, Bénédictine).
У травні 2023 року Національне агентство з питань запобігання корупції внесло угорський OTP Bank до переліку міжнародних спонсорів війни.
Під забороною НАЗК і китайський виробник автомобілів Geely. Він не лише не пішов з РФ, а ще й наростив прибутки та збільшив суми податків в російський бюджет. Компанія Geely належить приватному власнику китайського підприємця-мільярдера Лі Шуфу та володіє кількома брендами, зокрема Geely Auto, Lynk & Co, Zeekr, Volvo Cars, Polestar, Lotus, London Electric Vehicle Company, Farizon Auto, CAOCAO Mobility.
Перший санкційний список базується на даних сайту НАЗК «Війна і санкції» та їхнього списку «Міжнародні спонсори війни», а також проєкту Leave Russia від Київської школи економіки.
Від співпраці з компаніями, які за понад 9 років війни Росії проти України не залишили ринок окупанта та продовжують сплачувати податки в бюджет РФ, відмовились HR-організації та заявили, що не шукатимуть для таких офісів і представництв працівників в Україні.
Через понад рік після початку повномасштабного вторгнення в квітні 2023 року про вихід з ринку Росії та Білорусі повідомив Danone. Йдеться про бренди Activia, Alpro, Actimel и Danone.
Водночас, одразу після початку повномасштабної війни в Україні компанія Nike у березні-квітні пішла з російського ринку. Також компанія Nike сповістила московський футбольний “Спартак” про припинення спонсорського контракту.
Також одразу після початку російського повномасштабного вторгнення у квітні 2022 року виробник косметики та парфумерії Coty Inc. вирішив припинити діяльність на території РФ. Coty володіє такими брендами, як Covergirl, Max Factor, Hugo Boss, Tiffany & Co, Alexander McQueen, Bottega Veneta, Calvin Klein, Burberry.