BIG KYIV поспілкувався з ініціаторкою цих проєктів рішень – депутаткою Київської міської ради, а також головою комісії КМР з питань охорони здоров’я та соціальної політики Мариною Порошенко.
Вчора депутати погодили створення 10 центрів раннього втручання дітям до 4-х років, які мають порушення розвитку чи ризик виникнення таких порушень, а також їхнім родинам. Відповідне рішення підтримало 97 депутатів.
Районні адміністрації мають створити Центри раннього втручання на базі Центрів соціально- психологічної реабілітації, які належать до сфери управління РДА.
Марина Порошенко відповіла на важливі питання, які стосуються роботи майбутніх центрів.
– Скільки коштів міського бюджету буде приблизно витрачатись на утримання центрів за 1 календарний рік?
– Спираючись на методичні рекомендації Міністерства соціальної політики щодо впровадження практики надання послуги раннього втручання можна підрахувати, що орієнтовна потреба одного закладу на рік складає 1,7 мільйона гривень. В цю вартість входить закупівля необхідного обладнання та заробітна плата фахівців.
– Чому попереднє скликання не займалось цим питанням? У Львові та Харкові вже 20 років такі центри працюють, також такі соціальні послуги можна отримати в Ужгороді та Одесі, а в Вінницькій області команда центру вже проходить навчання та готова приступити до роботи. Чому Київ тут пасе задніх?
– Так, у перелічених містах дійсно діють центри раннього втручання, але вони працюють на базі громадських організацій.
Ми ж зараз вперше в Україні закладаємо мережу муніципальних закладів, які надаватимуть маленьким киянам та їхнім родинам послугу раннього втручання за місцем їх проживання та гарантуватимуть дотримання всіх вимог щодо якості надання цієї послуги.
Тим самим, ми наблизимо Київ до кращих європейських практик та виведемо мережу надання соціальних послуг столиці на якісно новий рівень.
– Чи буде Київ тісно взаємодіяти з МОЗ у цьому питанні?
– Варто зазначити, що Центри раннього втручання входять до підпорядкування Міністерства соціальної політики. Проте до команди фахівців раннього втручання входять спеціалісти з різних галузей, серед яких, безумовно, є медики – педіатр, невролог, фізичний терапевт, ерготерапевт, лікар фізичної та реабілітаційної медицини. Тому тут Центри раннього втручання зобов’язані будуть закупати цю послугу в медичних закладах.
Наступне важливе рішення – розробка Порядку супроводу під час інклюзивного навчання. Відразу 99 депутатів підтримали проєкт, який дозволить в майбутньому надавати такі важливі послуги.
Рішення передбачає розробку та затвердження Порядку супроводу під час інклюзивного навчання, оскільки це є базовою соціальною послугою, надання якої згідно статті 16 Закону України «Про соціальні послуги» забезпечується КМДА. Однак, на сьогодні порядок супроводу під час інклюзивного навчання не розроблений.
Марина Порошенко розповіла про те, як буде проводитись робота над виконанням рішення, а також подальші кроки.
– Якщо проєктом рішення не передбачається виділення додаткових коштів, то як буде організована робота соціальних служб з питань супроводу під час інклюзивного навчання? Це буде додатковий функціонал у соціальних працівників чи все ж таки будуть створені окремі позиції таких працівників у штатному розписі?
– Сам проект рішення не передбачає фінансування, бо він спрямований на визначення організаційних умов змісту та порядку надання послуги соціального супроводу під час інклюзивного навчання. Другим нашим кроком буде закладання в бюджет міста Києва на 2022 рік коштів на фінансування цієї послуги.
Згідно законодавства функція асистента дитини покладається на соціального робітника, або одного з батьків дитини за умови проходження ними відповідного навчання.
– Чи буде передбачена психологічна підтримка учнів, які потребують супроводу під час інклюзивного навчання? Чи можливо в майбутньому передбачити для таких учнів психологічну адаптацію та розвиток психічного здоров’я як етап підготовки до школи для учнів, що потребують інклюзивного навчання?
– Сьогодні для дітей з особливими освітніми потребами функція забезпечення психологічного супроводу та підтримки покладена на інклюзивно-ресурсні центри. Тому можемо говорити, що вона не просто передбачена, а вже надається.
В майбутньому важливо забезпечити плавний перехід дитини між суміжними ланками освіти – зокрема, між дошкільною і початковою освітою, початковою та середньою і так далі.
Читайте також: Завдяки ініціативі Марини Порошенко в Києві буде створено 10 центрів раннього втручання