Про особливості та ризики нової системи написав голова постійної комісії Київради з питань екологічної політики Костянтин Яловий.
На думку законодавців, електронні трудові мають спростити доступ до інформації про стаж працівників, а також запровадити автоматичне призначення пенсій чи соціальних виплат без особистого звернення людини. Серед переваг називають неможливість загубити чи пошкодити книжку та фальсифікувати дані.
Але експерти попереджають, що нова система не є досконалою і передбачає певні ризики для працівників, а саме:
- Як показує досвід, державні електронні системи не надто надійно захищені від кібератак.
- Також існує велика ймовірність шахрайських дій або банальних помилок при оцифруванні даних.
- Ще одною небезпекою є встановлення монополії Пенсійного фонду на володіння персональними даними громадян, адже в електронному реєстрі буде зібрана детальна інформація про більшість українців.
- До того ж такий об’єм даних вже належить до питань національної безпеки та потребує відповідного захисту, що не передбачено у законі.
- Не всі мають рівний доступ до інтернету та навички користуватися цифровими технологіями. Це означає, що про неправильне нарахування трудового стажу більшість громадян дізнається вже по факту.
- Наразі не зрозуміло, наскільки складно буде виправити помилки в електронному реєстрі.
“Тож, з одного боку, диджиталізація трудових книжок – процес актуальний і необхідний. З іншого, як це часто у нас трапляється, нововведення передбачають переважно інтереси держави. Будемо сподіватися, що за час 5-річного перехідного періоду, закон буде вдосконалений і врахує усі можливі ризики та максимально захистить інтереси громадян“, – зазначив Яловий.
Нагадаємо, Рада ухвалила запровадження електронних трудових книжок – що змінить закон.