Особливо шкідливий нічний шум, який спричиняє розлади сну, погіршує працездатність, самопочуття та функції серцево-судинної системи людини. Навіть якщо людина не прокидається, її організм все одно реагує на навколишні звуки.
Головна причина великого шуму у будь-якому місті – автомобілі. Це шум працюючих двигунів внутрішнього згоряння, який посилюється під час пришвидшення. Шум шин також продукує звук. Навіть звичайні автомобілі без “гоночного тюнінгу” створюють багато шуму.
У легкових авто шум шин починає перекривати шум двигуна на швидкості від 30 км год, у вантажівок – від 60 км/год. Рівень шуму вимірюється в децибелах: 0 дБА – це абсолютна тиша, а 130 дБА – це, наприклад, звук повітряної тривоги.
“ВК” вже повідомляв, що кияни масово нарікають на нічні мото- та автоперегони під вікнами, а на цей раз журналісти Texty.org.ua Texty.org.ua створили власний шумовимірювач і протягом кількох тижнів вимірювали звук у Києві: у центрі – на Хрещатику та бульварі Лесі Українки.
Потім вони порівняли шум від авто у Києві та Празі на вулицях зі схожими умовами. У Празі, на відміну від Києва, автомобільний шум майже не перевищує встановлені Законом норми.
Дослідження журналістів
У листопаді журналісти встановили свій шумовимірювач на одному з будинків на бульварі Лесі Українки неподалік ТЦ “Гулівер”. Вони записували звук і вимірювали гучність шуму протягом тижня (піковий сезон міських гонщиків триває з квітня по жовтень).
За даними, які отримали журналісти, на бульварі Лесі Українки шум від дороги постійно перевищує денну норму 70 дБА та нічну 60 дБА.
На графіці видно, що на бульварі Лесі Українки максимальні рівні шуму постійно перевищуються – і вдень, і вночі. У деякі дні звук із десятої години вечора до дванадцятої ночі іноді перевищував навіть денну норму 70 дБА.
Єдине вікно тиші триває з 24:00 до 5:00, у цей час у Києві комендантська година. Ось яка тиша на бульварі о 4:50, а ось як о 5:15, через 15 хвилин після закінчення комендантської години, коли більшість людей ще сплять.
За Законом України максимально допустимий рівень шуму на прилеглих до житлових будинків, поліклінік тощо територіях вдень (08:00 –22:00) становить 70 дБА, вночі (22:00 – 08:00) – 60 дБА.
За даними Всесвітньої організації з охорони здоров’я, в ідеалі шум вночі, щоб не впливати на здоров’я населення, не має перевищувати навіть 40 дБА.
Шум від авто та військові
Також журналісти звернули увагу ще на один цікавий факт – до бульвару прилягає невелика вуличка під назвою Новогоспітальна, на якій міститься головний в Україні військовий госпіталь – тут лікується багато поранених ветеранів війни з важкими травмами.
Часто військові гостро реагують на гучні звуки машин і мотоциклів, адже все це нагадує їм звуки бойових дій. У тих, хто пережив бої, гучні звуки можуть викликати панічну атаку. Самі військові публічно не раз заявляли, що їх дратують і лякають звуки моторів.
“Я дуже тіпаюся щоразу, коли хтось проїжджає на машині з гучним мотором або, не дай Бог, на мотоциклі. Щоразу я думаю, що ця людина “кончена”, ці люди ніби з іншого світу, вони просто не розуміють, що в країні відбувається”, – розповів військовий Андрій Баштовий у “Військовому подкасті”.
Читайте також: За ревіння моторами та дріфтування вулицями слід видавати повістки – патрульна поліція
Порівняння київського дорожнього шуму із празьким шумом
Один зі своїх шумовимірювачів журналісти відправили в Прагу, аби дослідити, як регулюють шум європейські міста та чи відрізнятимуться київські заміри від празьких.
Вони записали звук у будинку біля вулиці Просецької зі жвавим автомобільним рухом у Празі й порівняли із записом на бульварі Лесі Українки.
Відповідно шум на вулиці Просецькій значно менший. Допустимі норми для шуму в Празі такі самі, як і в Києві: 70 дБА удень і 60 дБА уночі. Шум дороги на Просецькій майже ніколи не перевищував ці норми.
У Празі середній показник майже ніколи не перевищував 70 дБА і весь час тримався на рівні 66 – 70 дБА. У той час як у Києві цей показник стабільно перевищував норму: з початку запису до 18:26 він тримався на рівні 72 – 75 дБА і став знижуватися після 18:26 до 70 дБА.
Висновки
На відміну від київської, чеська влада робить місто тихішим. Кожні п’ять років у Чехії проводять вимірювання рівня шумового забруднення по всій країні.
За результатами досліджень Міністерство охорони здоров’я створює та публікує карти шуму. Їх використовують аби зробити шумні місця тихішими.
План дій передбачає роботу з шумом на трьох рівнях:
- із джерелом шуму (наприклад, регулювання руху автотранспорту);
- зі шляхами поширення (наприклад, встановлення звукоізоляційних панелей уздовж доріг);
- з приймаючою стороною (наприклад, покращення шумоізоляції житла).
Блочна забудова житлових кварталів із тихими зонами у внутрішніх двориках зменшує шум у квартирах, тому будують будинки такого типу. Новобудови зводять на достатній відстані від доріг. Також міська влада використовує нежитлові будівлі, які не потребують звукоізоляції, як барʼєр для захисту населення від шуму.
Основні траси міжміського сполучення Прага проводить повз житлові райони, а також обмежує інтенсивний рух транспорту в місцях, де живуть люди. Там, де рух транспорту обмежити неможливо, використовуються засоби звукоізоляції (наприклад, спеціальні огорожі).
Для зниження рівня шумового забруднення міська влада популяризує міський транспорт і створює умови для того, щоб якомога менше містян використовувало приватні авто.
Згідно з планом дій для Праги та околиць завдяки правильній побудові транспортних і залізничних шляхів можна зменшити шум у конкретному місці на 10 дБА. А якщо враховувати рівень шуму під час розробки планів забудови, можна домогтися зниження шуму аж на 20 дБА.
Також вплинути на шум може озеленення міста – воно знизить загальний рівень на 3 дБА. Але озеленення матиме радше психологічний, аніж акустичний ефект.
Крім того, у Празі, де журналісти також вимірювали шум, максимальна швидкість автомобілів становить 50 км/год. І перевищувати цю швидкість без покарання, як в Україні, не можна.
Максимальна швидкість руху авто в Києві становить 50 км/год. Однак фактично максимально допустимий рівень швидкості у Києві становить 72 км/год.
Журналісти наголосили, що системно проблему з автомобільним шумом може вирішити тільки влада: місцева і центральна у співпраці, як у Чехії.
Детальніше про дослідження журналістів можна прочитати за посиланням. Докладніше про шкідливість автомобільного шуму на організм людини – у науковій статті.
Нагадаємо, у Києві покарали десятки водіїв-зухвальців, які гасали нічними вулицями.