«Бути жінкою в Україні – це джекпот», – режисерка пластичної вистави «Косачка»

Автор: Оксана Тупальська
14:39 12.03

Пластична вистава «Косачка» присвячена осмисленню природи жіночої сили під час війни. Це незалежний проект, створений на сцені Київської опери. Про виставу рефлексіями, що ожили на тлі її створення, розповіла режисерка Юлія Лопата.

«Бути жінкою в Україні – це джекпот», – режисерка пластичної вистави «Косачка»
Світлодіодне освітлення

З перших днів повномасштабного вторгнення Юлія Лопата займалась волонтерською діяльністю. Спочатку разом із однодумцями їздила у деокуповані території з гуманітарними місіями, зокрема – у містечка та села на Київщині та Чернігівщині. А згодом, коли безпекова ситуація в регіоні поліпшилася, організовувала благодійні маркети, майстер-класи, різні активності, які можна було обміняти на донати. А згодом відчула, що час промовляти до глядача з театральної сцени. І створила виставу про подорож духу в тілі жінки.

«Я жінка, тому можу переживати події війни, як і будь-які інші, з жіночої перспективи. Я можу жити та щось робити тільки з власних внутрішніх ресурсів, які ще є, і це мій супротив обставинам. Я не хочу дати обставинам ззовні загасити мій внутрішній вогонь», – говорить Юлія.

Режисерка ділиться власними роздумами, переживаннями та посланнями, з якими виходить до широкого загалу.

«Час, який ми зараз маємо, настільки дорогоцінний, що я не даю собі морального права робити щось безцільно, без сенсу, без мети. Я намагаюся хоча б на 1% бути гідною тих найкращих синів і дочок, які віддають свої життя, аби я мала змогу робити те, що я роблю. Я намагаюся не змарнувати цю можливість.

В одному з сіл Київської області я випадково потрапила в будинок культури – зачинений, в аварійному стані. Я випадково зайшла саме в концертну залу, яка вразила своїми масштабами. Село, а концертна зала велика навіть за мірками Києва, але від неї лишилася просто коробка, ні місць для глядачів, ні сцени – нічого. 

І усвідомила, що ця війна – про винищення не тільки фізичного життя, а й культури, спогадів про культуру, народ. Щоби за якийсь час ніхто й не згадав, що була така країна Україна, що були українці зі своєю історією і культурою… Тоді я подумала, а чого я не танцюю?

Мені якось в’їлося в голову словосполучення «архетип жінки-воїна». Я почала про нього читати, й інформаційний ланцюжок вивів мене спочатку на амазонок, а потім до слова «косачка», бо я почала шукати аналог амазонкам у контексті історії України. Раніше я цього слова не знала, воно зачепило мене своєю самобутністю. Мені також сподобалася одна з непідтверджених, правда, версій, що слово «козак» може походити від слів «коса», «косачка». Я уявила дівчат із Procontemporary і зрозуміла – ну так, ми косачки.

Я думала: коли ще жінки віддавали життя за свої переконання? Я згадувала Розстріляне відродження, хоча в історичній фіксації більше чоловічих імен. І, звісно, війна, яку ми маємо зараз, – приклад, коли жінки обирають безпосередньо фізично боронити і стояти до кінця за свої цінності і свободу.

Я вважаю, що бути жінкою в Україні — це джекпот. Всередині нас є ця власна свобода, норов, і водночас нам є де їх реалізувати, проявляти. Я вірю, що нас слухають, прислухаються, ми не позбавлені прав, у нас є можливість розвиватися, ставати тими, ким ми хочемо бути. І в кожній українці є внутрішня косачка, яка веде до реалізації мрій і бажань».

Фото з особистого архіву Юлії Лопати
Фото з особистого архіву Юлії Лопати

За матеріалами Divoche.Media

Раніше «ВК» розповідав, що показ «Косачки» запланований на 17 березня в Київській опері на вул. Межигірській, 2. Квитки за посиланням

“Косачка” об’єднала незалежних українських хореографок, танцівниць, музиканток і візуальних мисткинь. В ній поєднуються сучасний танець і електронна музика, міф та реальність, минуле і теперішнє. 

Вистава “Косачка”. Фото Андрія Юхно

Великий Київ у Google News

підписатися