Жити в польоті: інтерв’ю з бортпровідницею

14:15 30.12.2021

Про міфи, які оточують професію, про улюблені та неулюблені рейси та про те, як побороти страх польотів – поговоримо з Дар’єю  Ємельяновою – бортпровідницею авіакомпанії SkyUp.

Жити в польоті: інтерв’ю з бортпровідницею

Давайте насамперед роз’яснимо як правильно говорити: стюардесса чи бортпровідниця?

Взагалі, обидві назви правильні. Особисто для мене, стюардесса має більш побутове значення, ми його можемо почути від будь-кого. А бортпровідник – це офіційна назва професії. Якщо мова йде про працевлаштування, то ми в трудовій книжці записані як бортпровідники. Є поширена іншомовна назва – flight attendant.

З чого почалася ваша кар’єра: ви отримали освіту в університеті чи проходили курси?

В університеті я отримала філологічну освіту. Для бортпровідника не має значення, чи маєте ви профільну вищу освіту, чи ні. Головне мати вищу освіту та знати англійську мову. У компанії є чіткий набір критеріїв та вимог для кандидатів, тож якщо роботодавець знаходить підходящу людину, беруться за її навчання.  До речі, зараз є вакансії для бортпровідників у SkyUp.

Ви проходите спеціальні курси?

Так, в компанії ми проходимо навчання. Тривають курси два-три місяці. Але навіть після того, як ми отримуємо всі необхідні ліцензії, ми постійно проходимо додаткові тренінги та курси. Наприклад, ми працюємо з психологом: він пояснює як правильно контактувати з різними пасажирами. Також є курси з англійської, щоб ми підтримували рівень володіння мовою. Бортпровідник – це людина, яка постійно вчиться. Це не просто отримати диплом і забути.

А скільки ви уже працюєте в цій професії?

Я працюю в компанії SkyUp з червня.

Розкажіть про ваш перший політ в ролі бортпровідника.

Перший мій політ був до Єгипту. Ми летіли вночі. І це був доволі нелегкий рейс. Тривав він 8 години туди і назад. Це не те, що в Польщу полетіти – година в повітрі в одну сторону. Це був мій стажерський політ, адже ми не одразу починаємо літати як самостійні фахівці. Спочатку нас супроводжують інструктори, ми переймаємо в них досвід. Перші рейси були для мене дуже хвилюючими, я одразу хотіла дізнатися все. Пам’ятаю, як було приємно, коли пасажири заходили на борт і віталися з нами, і дякували нам, коли вже виходили. Емоції насправді складно описати, їх потрібно пережити.

Які є вимоги при влаштуванні на роботу?

Міцне здоров’я – одна із найголовніших вимог. В першу чергу ми проходимо всіх лікарів, перш ніж почати курси та почати льотну кар’єру. Ми проходимо сувору медичну комісію. Найприскіпливіше оглядають офтальмолог та отоларинголог. У нас повинен бути зір у відмінному стані і жодних проблем зі слухом. А от щодо зовнішності, то тут є стереотип – начебто у бортпровідники беруть лише з модельною зовнішністю. Це не так. Насамперед, бортпровідник має охайно виглядати, мати чисте обличчя, на його тілі не має бути татуювань чи пірсингу. А краса –  суб’єктивна річ.

А є вимоги до зросту?

Так, зріст важливий . Це потрібно, щоб людина змогла дотянутися до багажних полиць. В компанії такі нюанси прописані у вакансії. В SkyUp, наприклад, зазначаємо потрібний зріст “від” і “до”, а також є вимоги до вміння плавати.

Вміння плавати? Навіщо це бортпровіднику, ви ж знаходитесь у повітрі?

Ситуації бувають різні. Бортпровідник – це універсальний солдат, йому треба вміти все. Наша планета – це в більшості вода. Дуже часто ми пролітаємо над морями та океанами, тому це вміння дійсно важливе. Наприклад, якщо станеться критична ситуація і літак змушений буде сісти на воду, бортпровідники повинні вміти допомогти пасажирам. Ми їздимо в басейн, також здаємо нормативи.

Наскільки ваша робота є стресовою?

Я вважаю, що у кожній професії є стресові моменти. Кажуть, що найскладніша та найстресовіша робота саме з людьми. Бортпровідник – це безпека польоту, постійна взаємодія з пасажирами. Буває всяке, наприклад, коли пасажири випивають зайве на борту літака, або ще до посадки в літак. За це переймаєшся і стресуєш, бо це потенційно може загрожувати  безпеці польоту. Але сказати, що у мене були якісь особливі випадки через робочі ситуації – ні. У мене ніколи не було істерик, я не виходила з себе чи приходила додому і говорила “Все, я звільняюсь!”. Такого не було і сподіваюсь не буде.

Як у вас побудований графік?

Звичайно, у нас є вихідні дні. Працюємо 5 днів на тиждень. Рейси можуть бути щодня, а потім є вихідні для того, щоб ми відпочили і побули зі своєю сім’єю. І, звичайно, між рейсами у нас є певний час для відпочинку.

А ви відпочиваєте після рейсу в аеропорту чи десь в готелі?

Є декілька варіантів. Ми прилетіли, пасажири вийшли, бортпровідники зробили всі необхідні процедури і полетіли назад з іншими пасажирами. Це розворотний рейс.  А є й інший варіант – відрядження. Коли ми виходимо із зони аеропорту, як і звичайні пасажири, та їдемо відпочивати в готель до наступного рейсу.

Які є принципи в роботі з пасажирами? Чи повинен бортпровідник втручатися в конфлікти на борту?

Я вважаю, що бортпровідник завжди має втручатися. Уявіть, що до вас прийшли гості – ви як господар маєте чітко розуміти, що відбувається у вас в домі. Так само і на літаку. Ми відповідаємо за безпеку та комфорт на борту. Ми не стоїмо в стороні від конфлікту. Наша ціль – зробити все, щоб політ проходив комфортно та безпечно для кожного пасажира.

Ми звертаємо увагу на те, як виглядає людина. Якщо бачимо, що пасажир, наприклад, почервонів, то ми маємо запитати, як він себе почуває. Принцип роботи – уважність. До людей, до самопочуття пасажирів, до їх бажань.

Ще один дуже важливий принцип – безпека. Все, що знаходиться на борту літака, має бути перевірено і зафіксовано належним чином.

Яка у вас інструкція як поводитися з неадекватними пасажирами?

В нас є кілька етапів. Перший – перемовини з пасажиром. Ми намагаємося з ним поспілкуватися та домовитися. Якщо пасажир не реагує і продовжує проявляти неадекватну поведінку, йому вручають письмове попередження від командира екіпажу. А третій етап – ,якщо письмове зауваження також не вплинуло на поведінку пасажира, – командир може замовити поліцію прямо на борт літака в аеропорту прильоту. Від наших дій залежить безпека 200 пасажирів.

Пам’ятаю, у мене був такий випадок. Пасажира довелося висаджувати з поліцією, адже він не реагував на наші попередження. Спочатку він трохи заспокоївся, але вже потім почалися розпускання рук, нецензурна лексика. Це було через те, що він забагато випив. В польоті через перенавантаження, через тиск людина може п’яніти ще більше. В стані алкогольного чи наркотичного сп’яніння ми маємо право не допустити людину на борт

І часто таке буває?

У моїй практиці такі ситуації були два рази. Зважаючи на те, що літаємо ми щодня, то це – не часто.

А через таких порушників літак може екстренно приземлитися?

Звичайно, якщо це загрожує безпеці польоту. Політика SkyUp – безпека є найвищим пріоритетом. Ніколи не буває такого, що пасажира можуть висадити через те, що просто не сподобався бортпровідникам. Це і фінансові затрати, і затрати часу.

А якщо людині стане погано на борту, то чи понесе якусь відповідальність за це авіакомпанія?

По-перше, пасажиру нададуть екстрену медичну допомогу, можуть навіть екстрено посадити літак в найближчому аеропорту.

Так, якщо екстрена посадка відбувається по стану здоров’я, то це відповідальність авіакомпанії. А якщо через буйство – то пасажира. Хочу зазначити щодо буйних пасажирів і тих, хто не хоче вдягати захисні маски, – велика вдячність тим пасажирам, які допомагають бортпровідникам. Багато людей в таких ситуаціях підключаються і стають на сторону екіпажу, тому що це також їхнє здоров’я. Велике спасибі тим людям, які проявляють активну позицію.

Чи може ваша робота стати рутиною?

Мені здається що ні. Або запитайте мене років через 5 або 10 (сміється). Наша компанія SkyUp так стрімко зростає, з’являються нові напрямки, щодня інші пасажири, аеропорти, країни. Не знаю як це може стати рутиною. Звичайно, у нас є ряд обов’язкових процедур – це можна назвати рутиною, але в цілому мою роботу – ні.

А який ваш улюблений напрямок?

Я дуже полюбляю острів Мадейру, який є частиною Португалії. У нас на Мадейрі є відрядження, ми можемо відпочити, подивитися місцевість. Там дуже гарно. І фантастичні картинки, які є в мережі, там дійсно оживають. Є паркова зона і велика скеля, чимось схожа на норвезький Язик троля. Ступаєш на неї, а далі тільки океан. Наприклад, ми маємо відрядження на Тенеріфе, Мадейру, Занзібар. І коли ти бачиш їхні види – то розумієш, що це точно не може стати рутиною.

А є неулюблені рейси?

Для мене всі рейси улюблені, я на роботу йду з посмішкою. Коли на роботі віддаєш гарну енергію людям, то вони теж діляться своїм позитивом. Хоча, я не люблю дуже довгі рейси:ти більше втомлюєшся, довше не бачишся зі своїми рідними. Якщо ти на офісній роботі, то в будь-який момент можеш зателефонувати рідним. А коли працюєш в літаку – з ними в цей час немає зв’язку.

Скільки країн ви відвідали?

Данія, Швеція,  Португалія, Італія, Швейцарія, Польща, Словаччина, Туреччина, Фінляндія, може, ще щось забула. Але більше десяти країн я точно відвідала.

Які найпоширеніші міфи про вашу професію?

Ми сьогодні уже пригадували про модельну зовнішність. Ще один, міф який поширений в Україні – не потрібно знати англійську мову. Типу SkyUp – українська компанія, маємо рейси всередині країни. Але насправді, авіакомпанія виконує міжнародні перельоти і у нас на літаках дуже багато іноземців. І всі вони спілкуються англійською. В SkyUp є мовні курси для того, щоб ми підтримували належний рівень. Та і в резюме вимагають високого рівня знань іноземної мови.

Наступний міф – бортпровідник романтична професія, яка не потребує нічого складного від людини. Потрібно лише гарно виглядати і посміхатися. Насправді, це далеко не так.

Потрібно постійно навчатися.  Ми навіть вивчаємо як приймати пологи на борту.

А це правда, що дитина яка народилась у літаку, стає громадянином країни над якою летів літак?

Це міф. Я ще чула такий міф: дитина, яка народилася на борту, в подальшому може користуватися послугами авіакомпанії безкоштовно. Звичайно, компанія може таке дозволити. Але скажу від себе, літати вагітною небезпечно. Є правила, відповідно до рекомендацій яких на 32-35 тижнях вагітності краще не літати. Це здоров’я дитини і жінки насамперед.

Які поширені проблеми зі здоров’ям у бортпровідників?

Найрозповсюдженіша проблема – це варикоз вен. Постійний тиск, ти завжди на ногах, працюєш в русі. Але дякуємо нашій компанії SkyUp за те, що ми вже не на підборах, а в кросівках! Це кардинально змінює ситуацію. Не так болять ноги. Раніше так було: ти ще в літак не сіла, ноги вже болять від підборів. Також ми тепер носимо брючний костюм, а раніше були спідниці. Нова форма дуже зручна і в ній набагато комфортніше.

До якого віку можна працювати бортпровідником?

Допоки дозволяє здоров’я. У нас в компанії SkyUp є дівчата та хлопці різного віку: їм і по 20, і по 35 років, працюють і старші. Жорстких обмежень немає.

А які у вас подальші перспективи?

Поки професію змінювати не збираюся. Бачу як стрімко розвивається компанія. Наприклад, у нас побільшало літаків. Лише цього року додалось 4 літаки . А ще я бачу, що мені є куди зростати в межах моєї компанії, мені не треба шукати іншу.

Коли ви в небі, чи сумуєте ви за землею?

Якщо це не буде читати мій чоловік, я скажу –  ні (сміється).

Так, звичайно сумую. Наша робота цікава, ти в якість моменти не розумієш, як швидко минає час. Все одно, на мить задумуєшся про свою родину. Але це лише на мить. Тому що ми приходимо сюди працювати. Всі побутові моменти, я вважаю, треба прибирати.

А у вас велика команда на літаку?

Це залежить від того який літак. Мінімальна кількість бортпровідників – три, формула розраховується так:  1 бортпровідник на 50 пасажирських крісел.

А ви літаєте однією командою чи склад екіпажу постійно змінюється?

Ми інколи можемо перетинатися, але все залежить від графіка кожного члена екіпажу. У нас велика команда, і всі графіки міксуються. Я вважаю, що це плюс – це ж замкнутий простір, важливо, щоб не було “притирання” один до одного. Так знаходиш більше друзів.

Щоб ви порадили людям які бояться літати?

Не боятися літати! Я часто читаю новини, статистику. І хочу вам сказати, що я більше боюся пішохідних переходів.

Раджу, якщо людина взагалі ніколи не літала, взяти квитки і зважиться полетіти. Авіація — це найбезпечніший вид транспорту, це зручно і швидко. Для людей, які вже літали і все одно бояться, я б радила купувати зручні місця, поближче до бортпровідників, де можна комфортно розміститись. Ми ніколи не відмовимо у розмові, завжди приготуємо смачну каву або чай, щоб полегшити хвилювання від польоту. Раджу також взяти книжку або завантажити цікавий фільм. Потрібно розслабитися і отримувати гарні емоції. Найкращі у світі пейзажі видно через ілюмінатор літака. Де ще можна випити чашечку кави з таким краєвидом?

Великий Київ у Google News

підписатися