«GAIA-24. Opera del mondo» стала символічним відображенням екологічної катастрофи та війни, поєднавши теми Землі та Води у контексті екологічної трагедії та військових дій. Композитори – Роман Григорів та Ілля Разумейко.
Після прем’єри в Києві опера вже встигла підкорити Роттердам, Відень, а тепер – і Венецію. Наступний показ заплановано в Берліні у 2025-му. Під час підготовки 69 годин команда провела в дорозі в обидва боки, тоді як вся поїздка, включно з виступом, зайняла 133 години. Фінальну репетицію проводили в Києві в Кирилівській церкві.
Читайте також: Піаніно “Україна”, що пливе водами Дніпра, потрапило до трейлера опери GAIA-24
Опера завершила публічну програму українського національного павільйону. Публічна програма організована Українським інститутом у партнерстві з Українським павільйоном на 60-й Міжнародній художній виставці Венеційській бієнале, Goethe-Institut в Україні, ERSTE Foundation, TBA21–Academy’s Ocean Space, лабораторією сучасної опери OPERA APERTA та агенцією proto produkciia, за підтримки ініціативи Museums for Ukraine.
Опера «GAIA-24» апелює до давньогрецької богині Землі Гайї, а також до наукової гіпотези, що розглядає Землю як живий організм. Автори відзначили, що опера «рухається водяними маршрутами» і її чергова зупинка у Венеції, місті на воді, набула особливої символіки.
На артистів опери GAIA-24 у Венеції чекала особлива локація – церква Сан-Лоренцо, та її багатовікова історія, що охоплює зниклу могилу Марко Поло, мощі Папи з Константинополя, жіночий монастир із фривольною репутацією, знищену Наполеоном дзвіницю та галерею сучасного мистецтва “Ocean space”. Ця історія має також і особливий музичний компонент: 25 вересня 1984 року тут відбулась прем‘єра двогодинної квадро музичної опери Луїджі Ноно “Прометей, трагедія слухання” – одного із найскладніших творів XX століття» – каже Ілля Разумейко.
Тривалість опери становила близько 120 хвилин і складалася з трьох актів. Перша частина, Songs of Mother Earth, відзначилася етнічною музикою різних народів, друга – Cabaret Metastasis – включала пластичні сцени з оголеними тілами, а фінальна частина Dance for Mother Earth вразила поєднанням жанрів – від репу до народних пісень.
Українські голоси повинні далі промовляти до світу на ключових майданчиках світу. Венеційська бієнале – одна з головних мистецьких подій у світі, де Український інститут уже вдруге організовує публічну програму до Українського національного павільйону. Окрім традиційних дискусій цього разу відбудеться показ сучасної опери GAIA-24, що присвячена підриву Каховської греблі росіянами. Ця подія завершує цикл розмов про Землю і Воду та наслідків екологічних катастроф для людини й культури», – зазначила Тетяна Філевська, креативна директорка Українського інституту.
Локацією для показу стала церква Сан-Лоренцо.
Ми вперше грали виставу в такому особливому просторі – церкві, яка складається з двох частин. Глядачі сказали, що важко уявити тепер цю виставу десь в іншому просторі. Перша дія гралась в першій частині. Щоб перейти на наступну дію треба було фізично перейти в іншу локацію. Щоб артисти встигли підготуватися, довелося затримати людей на переході. Мені сказали, що в Італії тримати людей в темряві протизаконно. Зустріла директора Роттердамського фестивалю, де ми показували оперу в травні. Сказав, що в них досі згадують перформанс і обговорюють відкриття», – каже продюсерка вистави Ольга Дятел.
Світлини Валерії Ландар