Про це йдеться в петиції №10724 на сайті Київради.
За словами автора звернення Назарія Федорця, від 15 липня 2021 року у трамваях, тролейбусах та автобусах міста припинено продаж абонементних талонів за готівковим розрахунком, після чого стало інколи неможливо оплатити проїзд в транспорті: якщо на міській електричці чи швидкісному трамваї ще працюють термінали з продажу квитків та дозапису безконтактних карток, то у автобусі, тролейбусі чи звичайному трамваї таких терміналів немає, як і на більшості зупинок.
При цьому картки, якими радять користуватись пасажирам, можна придбати лише на станціях метрополітену, швидкісного трамвая, станціях та зупиночних пунктах міської електрички; а для користування мобільними додатками необхідно одночасне виконання великої кількості вимог: у пасажира повинен бути телефон з ОС Android або IOS + банківська картка з грошима + мобільний інтернет, так як WI-FI в міському транспорті досі немає.
В зв’язку з цим виникає абсурдна ситуація: щоб сплатити за проїзд, пасажиру потрібно купити картку. Щоб купити картку, пасажир повинен доїхати до місця її продажу”, – зауважує він.
Окрім цього, електронні компостери (валідатори, картоприймачі) працюють лише з транспортними картами на кількість поїздок, а на банківські карти не реагують або пишуть “невідома картка”. Тобто, оплатити проїзд напряму, без використання сторонніх сервісів, фактично неможливо ані за готівковим, ані за безготівковим розрахунком.
Складається враження, що такі дії вчиняются спеціально для того, аби вкінець добити міський транспорт Києва, пересадивши людей на маршрутки та особисті автомобілі”, – зазначається у петиції.
Він звертає увагу, що такі дії є ще й незаконними, оскільки відповідно до ст. 99 Конституції України, грошовою одиницею України є гривня, а відповідно до положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, що затверджене постановою Правління НБУ 15.12.2004 року за № 637, підприємства та підприємці під час здійснення розрахунків зі споживачами за готівку зобов’язані приймати у сплату за продукцію (товари, роботи, послуги) без обмежень банкноти і монети усіх номіналів, які випускає НБУ в обіг, що є дійсними платіжними засобами і не викликають сумніву в їх справжності та платіжності. Підприємства (підприємці) також мають забезпечувати наявність у касі банкнот і монет для видачі здачі. (П. 2.13 Положення).
Виходячи з вищевикладеного, можна констатувати беззаперечний, юридично обгрунтований факт – усі суб’єкти господарювання, у тому числі комунальне підприємство “Київпастранс”, зобов’язане приймати готівкові гривні до оплати”, – пояснює автор петиції.
На його думку, нова система дає законний і цілком легальний спосіб безоплатного проїзду міським транспортом – пасажир підходить до водія і дає йому гроші, водій їх не бере, пасажир йде та сідає. Коли підходять контролери, пасажир каже: я намагався заплатити, а в мене не прийняли гроші. Штрафувати його з юридичної точки зору немає за що – готівку приймати зобов’язані, якщо не приймають – це порушення і пасажир тут ні до чого. І навіть поліція чи суд не зможуть йому нічого зробити – закон буде на стороні такого пасажира.
У зв’язку з цим киянин вимагає у найкоротший термін:
1) Відновити у автобусах, тролейбусах, трамваях КП “Київпастранс”, що працюють у звичайному режимі руху, прийом оплати та реалізацію абонементних талонів на проїзд за готівковим розрахунком;
2) Здійснити налаштування, підключення та запуск терміналів з підтримкою оплати банківською картою або мобільним телефоном за допомогою технології NFC на основі існуючих пристроїв.
Читайте також: Учнівський е-квиток можна замовити онлайн – з чого почати
Нагадаємо, контролер в тролейбусі змусив 12-річного хлопчика перевести йому на картку гроші (ФОТО).