Вчитель-лабрадор: як навчають дітей у столичному реабілітаційному центрі «Я+Сім’я»

Автор: Макс Юр‘єв
11:25 16.06.2021

«Великий Київ» відвідав унікальний дошкільний навчальний заклад, який орієнтований на дітей з різними особливими освітніми потребами (ООП).

Вчитель-лабрадор: як навчають дітей у столичному реабілітаційному центрі «Я+Сім’я»

Центр розвитку дитини «Я+Сім’я» розташований у затишному куточку Оболонського району. У закладі є групи короткотривалого перебування для дітей віком від 3 до 8 років, які мають такі особливості розвитку, як синдром Дауна, затримка психічного, психо-мовленнєвого розвитку, аутизм та інші.

Методи, які використовують у центрі для корекційно-освітньої роботи: каністерапія, сенсорна інтеграція, корекційний ляльковий театр, пісочна терапія, Бломберг-терапія, методика Нумікон, елементи нейрокорекції та інші. Крім реабілітації, дітям проводять і звичайні заняття, як-от математика, природознавство тощо.

 

Групи сформовано за віком (молодша, середня, старша) та за особливостями й потребами дітей. Є період адаптації, який триває у кожної дитини по-різному (від 1 до 3 місяців). Задля більшої уваги до дітей групи малочисельні, та з кожною працює одночасно кілька фахівців.

Директор центру Юрій Васильович Петренко розповів «ВК», що заклад створювали понад 20 років тому як громадську організацію однодумців-вихователів, який уже згодом отримав офіційний статус комунального закладу. Але для забезпечення повного спектру психолого-педагогічних і корекційно-розвиткових послуг центр існує у симбіозі державної і недержавної інституцій.

Фінансування комунального закладу забезпечує основний мінімум, але має обмеження, зокрема щодо штатної чисельності, та не передбачає наявності певних вузькопрофільних фахівців. Тому, щоб робота мала комплексний характер, залучаються ресурси ГО «В Дитячих Долонях» – як фінансові так і людські – для надання спеціальних послуг дітям з ООП та для організації супроводу їхніх родин.

«І реабілітація, і психологічна корекція в державних програмах не прописані. Але ми, залучаючи цих спеціалістів і ці спеціальні методики до навчального процесу, підштовхуємо дитину до того, що вже після кількох років у нас дитинка готова йти далі у дитячий садок, або вже навіть і до школи, та може сприймати навчальний матеріал на 90-95%. Звичайно, в інклюзивні групи, тому що такі дітки досить важко вливаються у загальні колективи, але є випадки, коли дітки від нас виходили у звичайні групи садочків та класи шкіл», – пояснює директор.

Каністерапія (пет-терапія) – це метод позитивного психосоціального і фізіореабілітаційного впливу через спеціально керованих і навчених собак. Є одним із методів зоотерапії.

У Центрі розвитку дитини «Я+Сім’я» вже 7 років заняття проходять зі спеціально навченим лабрадором на прізвисько Міша, матір якого теж залучають до дитячої реабілітації. Заняття проходять в ігровій формі, і собака є партнером дитини у цій сюжетно-рольовій грі.

Лабрадори – дуже спокійні собаки, навіть вважається, що у них відсутній ген агресії, тому вони ідеально підходять для виховання дітей з ООП, які не завжди можуть контролювати свої рухи та емоції.

Каністерапію використовують і як допоміжний психотерапевтичний метод для вирішення різних ситуацій, коли інші методи неефективні чи непридатні. Загалом зв’язок із собакою є ефективним відволіканням для людей, які страждають від психічних розладів, депресії, або тих, хто просто відчуває себе самотнім.

Бломберг-терапія ґрунтується на природних ритмічних рухах малюків, які вони виконують на першому році життя, та адаптована для дітей і дорослих. Ці вправи, виконані активно чи пасивно, підходять для кожного, незалежно від ступеня інвалідності. Під час виконання цих вправ спостерігається поліпшення м’язового тонусу та координації рухової активності. Вправи роблять рухи плавними, легкими, координованими, впливають на поліпшення уваги, планування, контроль імпульсів та на розвиток вимови, відповідно, діти стають спокійнішими.

«Методика Нумікон – це метод формування первинних математичних уявлень у дошкільнят», – розповідає кандидатка педагогічних наук, вихователька-методистка Тетяна Миколаївна Чечко, яка проводила екскурсію закладом для «ВК».

«До команди супроводу дітей у нашому центрі належать фахівці корекційної освіти, а саме: дитячий психоневролог, медсестра ЛФК, учитель-реабілітолог, практичні психологи, вчитель-логопед, вчитель-дефектолог», – продовжує пані Тетяна. «Також у закладі працюють одразу два фахівці з дитячої нейрокорекції. Всього ж в Україні таких спеціалістів можна перелічити на пальцях».

Логопед і дефектолог працюють над порушеннями мовної діяльності дітей, але їхня відмінність – це сфера компетенції. Професія логопеда передбачає роботу з дітьми, у яких спостерігається порушення вимови звуків, складних слів, тож він коригує невиразну вимову дитини та показує правильну вимову складних звуків.

А от дефектолог займається загальним розвитком дитини, бореться із психофізичними проблемами, порушеннями опорно-рухового апарату, розвиває емоційно-вольову складову. Дефектологія – це досить складна наука, що поєднує в собі медицину, психологію та педагогіку.

Найголовніше завдання Центру розвитку дитини «Я+Сім’я» – це допомогти дитині з особливими потребами соціалізуватися, навчитися жити зі своєю особливістю, зрозуміти і прийняти себе.

«Виховання особистості, затребуваної суспільством, – наша основна мета. І саме ті методики, які вважаються додатковими та на які дають кошти меценати й донори, нам допомагають дати «поштовх» у розвитку дитини – сформувати зв’язки в нейронах, які формують надалі другу сигнальну систему, тобто кодування мови, що вирізняє людину поміж інших живих істот», – пояснює директор центру.

Але якими б талановитими не були вчителі центру, результати їхньої роботи залежать від бажання батьків допомогти своїй дитині. Адже фахівець не може займатися з дитиною протягом усього дня, тому основна частина занять і відповідальність за виконання рекомендацій лягають на плечі рідних і близьких дитини. І якщо батьки не будуть старанно виконувати всі рекомендації, то зусилля фахівців можуть виявитися марними.

Наразі центр отримує допомогу від спонсорів, а це більш ніж десяток організацій та кілька десятків фізичних осіб. За всі роки існування закладу вже утворився, так би мовити, клуб друзів, який завжди відкритий для нових волонтерів і благодійників. А центр надає прозору звітність щодо використання допомоги.

Серед великих меценатів, які супроводжують центр ще з моменту створення як волонтерського проєкту, директор закладу виокремив Ігоря Кононенка, який долучився спершу особисто, а згодом і через власний благодійний фонд та надає багаторазову допомогу протягом кожного року.

Деякі організації надають допомогу щороку, але разово, як, наприклад, державний «Укрексімбанк», що теж є одним із головних спонсорів закладу та робить значні внески.

Допомагають і митці. Наприклад, художники надають свої картини, які центр періодично виставляє на благодійних аукціонах, а отримані кошти спрямовує на основні потреби закладу та вихованців.

Приватна ветеринарна клініка допомагає з лікуванням та обстеженням лабрадорів за собівартістю ліків, а «Royal Canin» – з кормами для собак. Міська ж влада надає пільгу на користування частиною приміщень.

Пані Марта, багатодітна матір одного з вихованців закладу, розповіла власну історію: «Моя дитина до відвідин центру взагалі не розмовляла, не було контакту. Але після спілкування із собакою дитина почала імітувати рухи, ходила та сідала поруч».

Тож Центр розвитку дитини «Я+Сім’я» запрошує дітей та їхніх батьків на первинну консультацію-знайомство. Прийоми проводять з понеділка по п’ятницю з 9:00 до 18:00 за адресою: м. Київ, вул. Героїв Сталінграда, 48-А. Для цього потрібно лише зареєструватися та отримати електронне запрошення на Порталі дошкільної освіти міста Києва.

Великий Київ у Google News

підписатися