Відтак, за наслідки ракетних обстрілів платять користувачі послуг мобільного зв’язку та інтернету – і не лише відсутністю можливості ними скористатись. Кореспондент «Великого Києва» спробував порівняти, чиї картки та тарифи вигідніші.
У Kyivstar найбільші збитки рахують через зменшення абонентської бази – мовляв, чимало клієнтів виїхали закордон та більше не користуються послугами. Підвищення вартості на близьо 40-50 грн на місяць передовсім для тих, хто користується довго:
«В грудні змінено умови архівних тарифних планів, запроваджених понад 2 роки тому. В них обслуговується 20% абонентів», – повідомили в Kyivstar на запит журналістів з РБК-Україна.
До цього запевнили, що для решти абонентів переглядати не будуть, а тим, хто від початку зими платить більше – дадуть більше мегабайт трафіку та хвилин зв’язку.
А ще нагадують, що з кінця лютого безкоштовно забезпечують зв’язком жителів окупованих територій, якщо у тих немає можливості платити.
У Vodafone послуги подорожчали на 15-40 грн. абонентам знову є таки – пообіцяли більше мегабайт.
Водночас, збитки рахують на мільярди передовсім через руйнування мережі.
«Витрати, пов’язані з війною, яких зазнала компанія у лютому-січні 2022 року, оцінюють у 810 млн грн», – кажуть у Vodafone. Додатково у 2 млрд грн оцінюють витрати внаслідок руйнувань.
У lifecell тарифи зросли частково – бо дорожчає техніка на ремонт в умовах здешевлення гривні. Більшість постачальників техніки закордонні компанії, плюс дорожче обходяться витрати на бензин для ремонтників. І – традиційно для усіх витрати на генератори.
Частина абонентів з літа платить на 30 грн більше за послугу «Смарт Лайф 2020». У деяких магазинах подорожчало обладнання- роутери та павербанки, від яких ті живляться. Однак ці ціни швидше диктує ринок – на сайті компанії роутери пропонують за тими з цінами, що і на початку року.
Щодо відповідності ціна-якість, коли у першу чергу абоненти хочуть мати безперервну можливість спілкування, перебої є у всіх. У зверненнях до Kyivstar, Vodafone та lifeсell – стоси скарг на зникнення мережі. Завдяки можливості приєднатися до роумінгу всередині країни та перейти на інший зв’язок, у абонентів є можливість порівняти. Відтак, до Kyivstar пишуть, що подають гірше, ніж Vodafone, тому обіцяють перейти на другого оператора, і навпаки – до Vodafone надходять скарги з попередженнями, що підуть до Kyivstar, бо там краще. Єдиний метод підібрати – шляхом випробування оператора, який краще справляється саме у вашому районі.
З мережею lifeсell на Київщині окрема історія. Зважаючи, що саме цей оператор зарекомендував себе до війни, як постачальник навіть у найбільш віддалені села, його використовують як альтернативу не лише мобільним операторам, але і інтернет-провайдерам, які прокладають дротовий інтернет. Під час війни найбільше скарг до lifeсell – від користувачів саме Київської області. Кажуть, що інтернету немає навіть коли в населеному пункті або районі є світло. Кажуть, що доступ з’являється на 1-2 години на добу, а де є довше – дуже слабкий. Ситуацію можна назвати нетиповою, бо у глухих селах, скажімо, Вінницької чи Хмельницької областей, lifeсell працює навіть коли в хатах зникає світло.
У столиці забезпечити безперервним інтернетом тих, хто працює віддалено, амбітно пообіцяв оператор ONet. Кажуть, що це стає можливим завдяки оптоелектронній мережі, яку прокладають до самої квартири, а також радіолініям. Мовляв, інші провайдери лише обіцяють оптоволокно, проте тягнуть його з економією, до будинку, але до помешкання воно не сягає. Відтак, там світло зникає, а з ним і інтернет. Тут же все серйозно. Якість – знову є таки має оцінити споживач послуг в окремому районі, якщо там є покриття. При чому, варто розуміти, як працює система – чим більше користувачів підключено одночасно, ти м менша швидкість. Відтак, наявність більш-менш інтернету від ONet сьогодні, не означає таку ж швидкість через тиждень-місяць.
Нагадаємо, за оцінками Мінцифри постачальники мобільного зв’язку в Києві витримають три дні блекауту. Водночас, щоб була можливість користуватися інтернетом, оператори просять не дивитись Youtube під час відключень світла.