В Україні з’явився військовий омбудсмен – хто та як може подавати скарги

На минулому тижні Володимир Зеленський призначив першого військового омбудсмена –  Ольгу Решетилову. Це стало можливим після того, як Верховна Рада ухвалила закон №13266, яким запроваджується нова інституція. Завдання омбудсмена – захищати права військових та здійснювати цивільний контроль у сфері оборони. Деталі про те, як люди можуть подавати звернення та скарги, пояснює ЮрШтаб.

До цього Ольга Решетилова працювала уповноваженою президента України з питань захисту прав військовослужбовців та членів їхніх сімей. Вона також є співзасновником фонду підтримки української армії “Повернись живим”, відповідала за координацію роботи фонду з силовими структурами та безпосередньо силами та засобами антитерористичної операції на сході України.

Хто такий військовий омбудсмен?

Це уповноважена особа, яка стежить, щоб права військовослужбовців, резервістів, мобілізованих, тероборонівців, іноземців у ЗСУ та навіть поліцейських на фронті не порушувалися. (Не плутати з Уповноваженим Верховної Ради України з прав людини).

Хто призначає?

Президент України. Термін – 5 років, максимум два строки поспіль.

Що робитиме омбудсмен?

Приймає скарги від військових і їхніх представників.

Хто може подати скаргу?

  • військові, резервісти, мобілізовані;
  • тероборонівці;
  • учасники руху опору;
  • поліцейські, які беруть участь у бойових діях;
  • їхні представники за довіреністю чи законні представники.

Як можна подати скаргу?

  • письмово (у довільній формі, без електронного підпису);
  • усно (на прийомі чи через «гарячу лінію»/онлайн-зв’язок);
  • телефоном, факсом, поштою, електронною поштою;
  • індивідуально або колективно.

Строки розгляду:

  • до 10 робочих днів;
  • якщо є загроза життю чи здоров’ю — до 3 днів.

Що відбувається зі скаргою:

Попередній розгляд:

▪️ перевіряють, чи належить питання до компетенції омбудсмена;
▪️ якщо скарга анонімна, вона не розглядається (крім випадків, коли містить перевірювані факти);
▪️ не розглядають дублікати скарг, прохання про тлумачення законів або справи, що вже розглядаються судом.

Реакція на зміст:

▪️ якщо є ознаки злочину → матеріали передають у правоохоронні органи;
▪️ якщо є факти корупції → повідомляють також НАЗК.

Рішення омбудсмена:

▪️ призначає перевірку;
▪️ направляє скаргу за належністю;
▪️ або відмовляє в розгляді (повертає скаржнику).

Про це скаржника повідомляють письмово до 3 робочих днів. Рішення можна оскаржити в суді.

Якщо призначили перевірку

Омбудсмен складає висновок і протягом 3 днів надсилає його командиру чи посадовій особі.

У вимозі — припинити порушення, усунути його причини, відновити права та вирішити питання дисциплінарної відповідальності. Адресат має 10 днів, щоб розглянути висновок і письмово відзвітувати про заходи.