На минулому тижні Володимир Зеленський призначив першого військового омбудсмена – Ольгу Решетилову. Це стало можливим після того, як Верховна Рада ухвалила закон №13266, яким запроваджується нова інституція. Завдання омбудсмена – захищати права військових та здійснювати цивільний контроль у сфері оборони. Деталі про те, як люди можуть подавати звернення та скарги, пояснює ЮрШтаб.
До цього Ольга Решетилова працювала уповноваженою президента України з питань захисту прав військовослужбовців та членів їхніх сімей. Вона також є співзасновником фонду підтримки української армії “Повернись живим”, відповідала за координацію роботи фонду з силовими структурами та безпосередньо силами та засобами антитерористичної операції на сході України.
Хто такий військовий омбудсмен?
Це уповноважена особа, яка стежить, щоб права військовослужбовців, резервістів, мобілізованих, тероборонівців, іноземців у ЗСУ та навіть поліцейських на фронті не порушувалися. (Не плутати з Уповноваженим Верховної Ради України з прав людини).
Хто призначає?
Президент України. Термін – 5 років, максимум два строки поспіль.
Що робитиме омбудсмен?
Приймає скарги від військових і їхніх представників.
Хто може подати скаргу?
- військові, резервісти, мобілізовані;
- тероборонівці;
- учасники руху опору;
- поліцейські, які беруть участь у бойових діях;
- їхні представники за довіреністю чи законні представники.
Як можна подати скаргу?
- письмово (у довільній формі, без електронного підпису);
- усно (на прийомі чи через «гарячу лінію»/онлайн-зв’язок);
- телефоном, факсом, поштою, електронною поштою;
- індивідуально або колективно.
Строки розгляду:
- до 10 робочих днів;
- якщо є загроза життю чи здоров’ю — до 3 днів.
Що відбувається зі скаргою:
Попередній розгляд:
▪️ перевіряють, чи належить питання до компетенції омбудсмена;
▪️ якщо скарга анонімна, вона не розглядається (крім випадків, коли містить перевірювані факти);
▪️ не розглядають дублікати скарг, прохання про тлумачення законів або справи, що вже розглядаються судом.
Реакція на зміст:
▪️ якщо є ознаки злочину → матеріали передають у правоохоронні органи;
▪️ якщо є факти корупції → повідомляють також НАЗК.
Рішення омбудсмена:
▪️ призначає перевірку;
▪️ направляє скаргу за належністю;
▪️ або відмовляє в розгляді (повертає скаржнику).
Про це скаржника повідомляють письмово до 3 робочих днів. Рішення можна оскаржити в суді.
Якщо призначили перевірку
Омбудсмен складає висновок і протягом 3 днів надсилає його командиру чи посадовій особі.
У вимозі — припинити порушення, усунути його причини, відновити права та вирішити питання дисциплінарної відповідальності. Адресат має 10 днів, щоб розглянути висновок і письмово відзвітувати про заходи.