Про крадіжку 84 тис 286 грн повідомила клієнтка Приватбанку Юлія Кузо:
«На момент крадіжки у мене було 100 тис грн кредитний ліміт та 2 тис грн моїх власних коштів. Тобто доступних коштів було 102 тис грн, а зранку 21 вересня – доступних було тільки 17 тис грн. У виписці я побачила, що 20 вересня ввечері з мого рахунку без мого відома було списано 84 286 грн екв. $2250 на Wasting Virginia bich (США – прим.). Тобто хтось оплатив свій відпочинок у готелі за рахунок моїх кредитних коштів».
В коментарях Юлії інші клієнти Приватбанку почали розповідати, що і в них та їхніх родичів траплялися подібні прикрі випадки.
Жінка публічно повідомила, що планує судитися з банком, а також що звертається до Нацполіції. Відео жінки в ТікТок переглянули сотні тисяч людей.
@iuliia_kuzo МАКСИМАЛЬНИЙ РЕПОСТ!!! Будьте обережні та зберігайте свої гроші у надійному місці. #шахрайство #приватбанк ♬ оригінальний звук – I’m kuzo
Згодом Юлія відзвітувала, що на рахунок надійшла сума 82 тис 878 грн. Тобто, на 1 тис 408 грн менше вкраденого. Налякана великою втратою коштів жінка сказала, що вже не рахує до копійки, бо повернули більшість грошей та тепер не доведеться платити відсотки по кредиту. Спостерігачі зазначили, що, вочевидь, завдяки розголосу справа вирішилась швидко.
Після цього клієнтка розказала, що б порадила іншим, хто потрапив у подібну халепу:
- Телефонувати одразу після виявлення зняття сторонніми особами грошей на гарячу лінію банку та блокувати картку.
- Подати заявку про шахрайські дії та вимогу повернути вкрадену суму
- Повідомити представникам банку, що не підтверджували вказані платежі
- Піти в поліцію та написати заяву про крадіжку
- Наступного дня забрати витяг про справу в поліції та віднести його до головного відділення Приватбанку міста, до директора
- Написати заяву на ім’я директора відділення. Директор має присвоїти заяві вхідний номер і зареєструвати її. Лист-підтвердження про реєстрацію заяви має надійти на електронну пошту клієнта
- Впродовж кількох днів має надійти дзвінок від банку щодо подальшої долі звернення, якщо його немає – слід телефонувати самостійно, називаючи номер заяви
Іншому клієнту Приватбанку звернення до фінустанови не допомогло
Відтак, він пішов до суду. Справа дійшла до Верховного суду України. В особи зняли з рахунку 101 422,17 грн.
У матеріалах справи зазначається, що шахраї зняли з двох карткових рахунків клієнта кошти в євро та гривні шляхом створення третього карткового рахунку, на який перерахували гроші. Після оборудки зловмисники закрили усі 3 карткові рахунки, не повідомляючи про це власника, який став жертвою.
Клієнт звернувся до поліції, а також написав необхідні заяви до банку, проте повернення грошей не відбулося – банк повідомив, що не може це зробити.
Суд першої інстанції ухвалив рішення про стягнення з банку на користь клієнтки повної втраченої суми 101 422,17 грн, а також сплатити фінустанові судовий збір 1 014,22 грн.
Однак Приватбанк подав на апеляцію, і його скаргу задовільнили. Аргументували це тим, що у день крадіжки клієнт розраховувався карткою за допомогою додатку GooglePay у смартфоні. Відтак, зазначили, що клієнт має стягувати гроші не з банку, а з шахраїв, які вкрали його гроші.
Після рішення не на користь клієнта, останній був вимушений звернутися до Верховного суду України. Останній постановив залишити в силі рішення суду першої інстанції – тобто що банк зобов’язаний виплатити клієнту суму коштів, вкрадених з його рахунку не з його вини.
Зазначається також, що «для приватного права апріорі властивою є така засада, як розумність».
Також Верховний суд зазначив:
«Позивачем (Приватбанком – прим.) не доведено вчинення відповідачем (клієнтом – прим.) дій чи бездіяльності, які сприяли втраті, незаконному використанню персонального ідентифікаційного номера (коду) або іншої інформації, яка дає змогу ініціювати платіжні операції за кредитною карткою, а відповідач, виявивши безпідставне списання коштів, невідкладно повідомила позивача про цей факт, врахувавши наявність кримінального провадження, в межах якого встановлюється особа, яка протиправно заволоділа грошовими коштами, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку».
Нагадаємо, поліцейські повідомляють про шахрайську схему під час війни, коли до клієнта банку телефонують із “благодійного фонду” та обіцяють фінансову допомогу, при цьому просять назвати особисті дані та номери карток з кодами.