Київський авіаційний завод можна також вважати засновником цивільної авіаційної промисловості всієї України, оскільки тут був побудований перший в країні пасажирський літак – чотиримісний К-1.
Після будівництва першого в країні пасажирського літака К-1 (1925 рік), завод побудував дослідний автожир 4-ЕА ЦАГІ (1932 рік), перший в країні пасажирський літак з можливістю прибирання шасі в повітрі ХАІ-1 (1932 рік), пасажирський літак ОКО-1, гвинтокрили Г-3, Г-4, Мі-1.
З 1948 року розпочалася тісна та плідна співпраця заводу з Дослідним конструкторським бюро Олега Костянтиновича Антонова, яка тривала 61 рік і закінчилася повним об’єднанням двох підприємств в 2009 році під назвою: Державне підприємство«Антонов».
Завод випустив понад 6000 літаків марки «Ан»: Ан-2, Ан-8, Ан-24, 26, 30, 32, 72, Ан-124 «Руслан», Ан-225 «Мрія».
Сьогодні завод в рамках об’єднаного підприємства працює над серійним виробництвом середнього транспортного літака Ан-178. У вересні “Антонов” виробив перший літак Ан-178 без жодної російської деталі.
Топ найвідоміших літаків
1. Легендарний кукурудзник Ан-2.
Ан-2 – легкий багатоцільовий літак, який виготовляли з 1946 по 1971 рік у СРСР, у Польщі – до 2002 року, а китайську копію літака Y-5 випускають до цього часу. Головними перевагами літака були простота конструкції , висока витривалість і легкість у керуванні. Літак мав різні назви – в Україні його кликали «кажаном», серед радянського народу він був відомий як «Аннушка». «Кукурудзником» Ан-2 називали через популярність у сільському господарстві. Всього на заводі створили понад 20 модифікацій цього літака, серед них пасажирська, парашутно-десантна, санітарна, сільськогосподарська, військова та інші.
2. Пасажирський Ан-24.
Ан-24 також був надзвичайно популярним. За період виробництва з 1962 по 1979 рік виготовили 1367 машини. Зараз лайнер все ще експлуатується в Україні. Літак був надійним і невибагливим в обслуговуванні. Він міг перевозити до 52 пасажирів на відстань до 1900 кілометрів. Основною особливістю лайнера є можливість його експлуатації на непідготованих злітно-посадкових смугах.
3. Вантажний Ан-124 «Руслан».
З 1984 року почали випускати Ан-124 «Руслан». Виготовляли модель протягом 20 років – до 2004. За цей час випустили 55 машин. Назву літак отримав під час випробувань у 1982 році. Антонов мав 6 варіантів назв пов’язаних з грецькою міфологією, але хотів знайти щось слов’янське. Він розглядав навіть найменування «Тарас Бульба». Слово «Руслан» перемогло завдяки лаконічності і милозвучності.
Створювали Ан-124 для перевезення військової техніки та балістичних ракет. Зараз літак використовують для перевезення мирних великогабаритних вантажів. За 1985 рік на літаку Ан-124 «Руслан» встановили 21 світовий рекорд . Серед них рекорд з вантажопідйомності – літак підняв 171 219 кг на висоту 10750 м.
4. Гігантський Ан-225 «Мрія».
Свій перший політ Ан-225 ”Мрія” здійснив 21 грудня 1988 року. Виготовили лише один екземпляр Ан-225 , який досі залишається найбільшим літаком у світі. Планували зробити ще один такий, але не закінчили. Літак призначений для перевезення великогабаритних вантажів й інших літаків. Велетень може перевозити до 253 тонн вантажу. «Мрія» – найбільший авіарекордсмен у світі. Всього Ан-225 встановив близько 250 світових рекордів. В 2009 році він потрапив до Книги рекордів Гіннесса. Серед досягнень літака абсолютний рекорд вантажопідйомності — 253,8 тонн і найвищий у світі картинний переказ на рівні 10,5 тис.м над землею. Літак досі використовується комерційно.
Нагадаємо, 29 серпня в Україні святкували День Авіації. “ВК” публікував добірку цікавих фактів про літаки виробництва ДП «Антонов».