В лютому минулого року, ще до того, як наше життя з ніг на голову перевернув коронавірус, у столичному парку імені Тараса Шевченка команда Всеукраїнської ініціативи «Активна Громада» опитала киян, за що вони люблять своє місто.
У більшості відповідей згадувалася саме краса міста. Майже всі респонденти зауважували, що їм подобається архітектура, музеї, театри, а особливо зелені зони міста: парки та сквери. Київ люблять за схили Дніпра, за Поділ, за каштани, за красиві вулички та кав’ярні, за смачну їжу.
Також багато-хто вказував, що любить Київ саме за людей: за місцевих жителів та туристів, за їхню щирість та позитив, за приємну атмосферу та свободу.
Учасники опитування також поділилися думками про те, що варто вдосконалити. Кияни хотіли б бачити Київ чистим і доглянутим, щоб було більше зелених зон. Більшість учасників опитування зазначили, що їм не подобається стан доріг, постійні затори, відсутність парковок та незручна логістика. Були й пропозиції щодо розбудови нових гілок метро та створення нових актуальних маршрутів громадського транспорту. Мешканці столиці прагнуть більше уваги до себе з боку влади і більше поваги один до одного.
Більше, ніж за рік ситуація, якщо й змінилася, то не суттєво. Хіба що на перший план для киян вийшла якість медичного обслуговування. І це не дивно, оскільки за останні півтора роки ми дізналися про адаптивний карантин, чим ІФА-тести відрізняються від ПЛР-тестів, і звикли до того, що виходячи з квартири, треба перевірити, чи не забув взяти з собою не тільки мобільний телефон, ключі й гаманець, а ще й захисну маску.
Влітку 2021 року кияни взяли участь в опитуванні щодо пріоритетів розвитку міста та надали понад 500 ідей та пропозицій, як змінити столицю на краще. Більша частина з них стосувалася змін у житлово-комунальному господарстві, вдосконалення транспортної системи та мікромобільної інфраструктури, запровадження новітніх технологій керування міським господарством та застосування міжнародного досвіду в цьому питанні. Автори найцікавіших ідей презентували їх під час публічних дискусії особисто. Йшлося, зокрема, про благоустрій річки Либідь та Гідропарку, розширення зелених зон, створення центру екобезпеки і моніторингу, електронні петиції для місцевих локальних громад, конгрес-бюро тощо. Опитування проводилось в рамках інформаційно-комунікаційної кампанії з підготовки проєкту Стратегії розвитку міста Києва до 2035 року.
У Київській міській державній адміністрації наголошують, що Стратегія-2035 є дороговказом, що визначає пріоритети розвитку столиці та цілі, які ставить перед собою її громада. Їх буде досягнуто лише завдяки синергії громади, влади та бізнесу. Стратегія-2035 допоможе перетворити Київ на «розумне» і зелене місто, яке гарантуватиме максимальний комфорт проживання і надаватиме широкі можливості для ведення бізнесу, а також конкурентні умови для самореалізації його жителів.
Київ прагне стати лідером інноваційних змін та перетворень в Україні. Тож заходи Стратегії-2035 будуть спрямовані на досягнення цієї мети та одночасну інтеграцію пріоритетів розвитку європейської столиці, центру агломерації та зручних локальних міських зон.
Розроблений проєкт Стратегії-2035 чітко визначає пріоритетні напрями довгострокового розвитку, сформульовані в цілі. Так, за 15 років в столиці мають сформувати комфортний та екологічний міський простір, створити якісне економічне середовище на засадах смарт-спеціалізації, підвищити туристичну та інвестиційну привабливість міста, а також покращити ефективне врядування столиці й розвиток приміської зони.
Кожна довгострокова ціль базується передовсім на людиноцентризмі, адже місто — це перш за все його мешканці, а в вже потім — територія та інфраструктура, наголошують в КМДА.
Тож для комфортного життя у місті проєктом Стратегії до 2035 року заплановано продовження модернізації житлового фонду та системи надання комунальних послуг, створення та оновлення вже існуючих зелених рекреаційних зон в столиці, модернізацію промислових підприємств для мінімізації шкідливих викидів, а також розвиток спортивної інфраструктури. Розробляється також план втілення концепції “15 хвилин”, в основі якого лежить поліцентричний збалансований розвиток міського простору. Простіше кажучи, це можливість в 15-хвилинній пішій доступності в межах власного мікрорайону отримати всі необхідні міські сервіси, включаючи медичні, освітні та адміністративні послуги.
Стратегія-2035 також передбачає оновлення застарілого житлового фонду, продовження заміни більшої частини ліфтів, термін експлуатації яких перевищує 25 років. Кількість ефективних власників житла ( ОСББ та управителі) має збільшитися у півтора рази. Система управління в галузі ЖКГ буде модернізуватися шляхом використання електронних розумних систем пристрою контролю та обліку споживання.
Кожен напрям містить оперативні цілі, а ті, в свою чергу, – завдання із чіткими індикаторами результативності. Таких показників ефективності та якості у проєкті Стратегії понад 100 і вони будуть на постійному моніторингу.
Наприклад, реконструкція та модернізація систем водопостачання передбачає зниження ступеню зношеності водопровідних мереж з 73,9% у 2020 році до 40% у 2035 р., а ступінь зношеності каналізаційних мереж через 14 років не перевищуватиме 45%. Зараз цей показник становить 62,2%.
Реконструювати та модернізувати планують не лише системи водопостачання, але й теплові мережі. До 2035 року планується відремонтувати 146 центральних теплових пунктів із застосуванням сучасних технологій.
Крім того, завдяки заходам для пом’якшення наслідків зміни клімату зниження викидів СО2 прогнозується на рівні 40% до 2035 року. Майже 25 тис га становитиме площа природно-заповідних територій та зелених зон, а за індексом охорони здоров’я Numbeo Київ входитиме в ТОП-50 міст світу.
Проте наразі Стратегія розвитку Києва-2035 – лише проєкт, який, як зазначають в КМДА, необхідно обговорювати та вдосконалювати. Щоб, зрештою, зробити його таким, який би задовольняв громаду і бізнес, і разом з тим, – корелювався з можливостями міської влади.