Команда “Радіо Пʼятниця” вже певний період застосовує штучний інтелект у творчо-виробничих процесах. За словами відомої телерадіоведучої – програмної директорки “Радіо П’ятниця” Анни Свірідової, ШІ допомагає у створенні музичного оформлення, радіопрограм та реклами. При цьому, Анна наголошує: “ШІ – однозначно помічник, але у розумних руках”.
Так, розробники штучного інтелекту (ШІ) вважають, що його потенціал вже зараз виходить далеко за межі наявних інформаційних технологій. Першими можливості нових розробок відчули у всьому світі фахівці креативних індустрій таких як медіа чи сфера реклами та маркетингу.
Наприклад, опитування Інституту масової інформації показало, що 22% українських редакцій зараз використовують штучний інтелект на постійній основі.
Як штучний інтелект використовують на одній з найпопулярніших українських радіостанцій, чи здатен ШІ зараз замінити людину та багато іншого – розповіла “ВК” програмна директорка “Радіо П’ятниця” Анна Свірідова.
“BK”: наскільки влучно ШІ пише сценарії нових програм або матеріалів? Чи ви його використовуєте виключно для роботи зі звуком?
А.С. У створенні програмного продукту ми також використовуємо штучний інтелект. Наші ведучі, приміром, застосовують його під час підготовки до ефіру і навіть для формулювання цікавих чи несподіваних питань для інтерв’ю з гостями. Він допомагає нам зі створенням ранкових шоу, текстів постів у соціальних мережах, джинглів тощо.



“BK”: у вас особисто, як топменеджерки проєкту, на початку були якісь застереження щодо застосування ШІ саме на радіо?
А.С. Експерти давно прогнозували, що штучний інтелект, якщо і вдарить по якісь індустрії, то однією з перших буде саме креативна. Загалом ми все ще продовжуємо працювати в класичних радійно-музичних програмах. І звісно, сумнівалися чи взагалі доречно застосовувати ШІ. Десь пів року тому одна з радіостанцій запустила у ротацію пісні, створені за допомогою штучного інтелекту. І ми все активніше порушували питання з впровадження можливостей ШІ в робочий процес.
“Коли ми побачили у трендах українського YouTube на досить високих позиціях україномовні пісні, створені за допомогою штучного інтелекту, то відкинули всі свої сумніви! Є треки, які конкурують на цифрових майданчиках, наприклад, з реальними Надею Дорофеєвою і Позитивом, Монатіком і Пивоваровим”.
Напевно, сьогодні майже всі ЗМІ користуються можливістю витрачати менше часу на створення того чи іншого контенту. І ми не виключення. Аби залишатися у лідерах серед українських радіостанцій потрібно постійно розвиватися, удосконалювати власний продукт і швидко опановувати нові можливості.
“BK”: “Радіо Пʼятниця” в ефірах використовує джингли, створені штучним інтелектом. Ви легко відважилися на цей крок і що змінилося з того моменту для самої редакції?
Потенційно аудиторія радіо, яка слухає музику, наприклад, в YouTube, дуже добре сприймає музичний продукт, створений за допомогою ШІ. Ми подумали, а чому б не дати таку можливість у нашому ефірі?
“Звичайно музичний джингл не робиться одним натисканням пальця на кнопку. Потрібні референси, розуміння стилю й формату. Все має бути гармонійно, логічно та зрозуміло для аудиторії”.
До речі, штучний інтелект застосовується й у створенні реклами на радіо в тому числі. Сьогодні вже багато торгових марок, які створюють рекламу за допомогою штучного інтелекту.
ШІ справді добре оптимізує робочий процес і скорочує витрати на створення подібного контенту.



“BK”: скажіть, оптимізація процесів включає й оптимізацію кадрів або іншими словами – більше вже не треба так багато людей, щоб створювати радійний продукт?
Це так, особливо якщо говорити про людей, які не працюють у штаті та яких час від часу доводилося залучати ззовні. Наприклад, щоб записати пакет мелодій, джинглів, рекламних роликів, раніше ми залучали аранжувальника, музикантів, композиторів, часом співаків. Всім їм потрібно було платити гонорари. Зараз цього можна не робити. Це і є спрощення та оптимізація.
“Поки ми ще не дійшли до того, щоб скорочувати людей через наявність штучного інтелекту. Нам завжди потрібні досвідчені й талановиті люди, які розуміють цілі й задачі та, зокрема, вміють користуватися ШІ”.
“BK”: чи повністю довіряють ваші співробітники інформації від ШІ?
Наші ведучі – досвідчені професіонали. Вони завжди перевіряють інформацію, якщо це не творча ідея, а конкретні факти. Новини обовʼязково перевіряються у кількох джерелах. ШІ – однозначно помічник, але у розумних руках. Завжди треба критично оцінювати результат, наданий штучним інтелектом і наскільки інформація співмірна з реальністю.
“BK”: наскільки коректно штучний інтелект аналізує слухацьку аудиторію: вік, стать, зацікавленість? Чи використовуєте його можливості для такого аналізу? Яким чином проводите заміри аудиторії?
Ми постійно аналізуємо нашу слухацьку аудиторію різними методами. Досить цікаво завжди подивитися наскільки ці дані збігаються з аналізом ШІ. Наприклад, у нас влітку була соціальна акція, де ми організували відпочинок у дитячому таборі для 50 дітей з усієї країни. Тоді для участі зареєструвалися півтори тисячі родин з усієї України. Ми застосували штучний інтелект для аналізу відповідей на конкурсні питання, зробили середньостатистичний зріз нашої аудиторії: їхні сімейні цінності, кількість дітей у родинах, географію наших слухачів, які у них запити. Насправді це дуже допомагає більше зрозуміти якість і цінності нашої цільової аудиторії.
Дивіться також: “Радіо П’ятниця” спільно з One Camp створили першу радіостанцію у Буковелі – Анна Свірідова
“BK”: ви віддаєте перевагу якомусь одному із застосунків ШІ чи це кілька різних застосунків, які працюють з різною інформацією?
Це кілька різних застосунків. Для текстів – одні, для аналітики є розширені версії, а для музики – інші.
“BK”: чи могли ви б назвати якісь найкумедніші випадки, курйози із використанням ШІ? Або навпаки, коли ШІ допомагав вирішити якусь історію?
Щодо кумедної ситуації на радіо, то поки не можу згадати… Адже ми намагаємось перевіряти всю інформацію і критично ставитись до тих чи інших рішень від ШІ.
Тому вивчаймо штучний інтелект, його можливості, але не забуваймо постійно вчитися, читати книжки та пізнавати світ на власні очі та через власні відчуття.
Дивіться також: Геніальні лайфхаки ChatGPT – кияни, використовуйте з користю для себе
Нагадаємо, роботи успішно провели операцію на органах свиней, можливі випробування на людях