Психологічна допомога у стресових ситуаціях: як надати підтримку під час війни?

11:15 10.07

У розпал повномасштабної війни росії проти України ми всі опинилися в умовах безпрецедентного психологічного стресу.

Психологічна допомога у стресових ситуаціях: як надати підтримку під час війни?

Психологиня та практикуюча гештальт-терапевтка Ольга Зінченко в етері Прямий FM пояснює, як правильно надавати допомогу тим, хто переживає гостру реакцію на стрес. Особливо вразливими люди стають до такого під час значних травматичних подій — наприклад, обстрілу.

Гостра реакція на стрес: що це таке?

Зінченко наголошує на важливості розуміння гострої реакції на стрес, яка є природною відповіддю на травматичні події. Вона може тривати від кількох годин до кількох днів і проявлятися у вигляді ступору, плачу, тремтіння, істерики та дезорієнтації. Важливо усвідомлювати, що ці симптоми є нормальними і не слід вимагати від людини негайного опанування себе.

Як надавати першу психологічну допомогу

Існують протоколи першої психологічної допомоги, які включають певні ключові моменти:

Не торкайтесь без дозволу. Важливо не обіймати і не торкатися до людини без попереднього запитання. У стані стресу це може спричинити агресію або погіршити стан людини.

Не вимагайте контролю. Людина в стресовій ситуації не може контролювати свої емоції і поведінку, тому вимагати опанування себе є неприйнятним.

Не говоріть про емоції. Під час травматичної події не варто запитувати про емоції. Замість цього потрібно допомогти людині відновити відчуття контролю.

“Відновити це відчуття контролю можна за допомогою простих питань. Якщо ви знаходитесь поруч з людиною, яка пережила травматичну подію, можна запитати там, наприклад, чи хочеш ти води чи чаю? Тобто це має бути не відкрите, а закрите питання, де є два варіанти відповіді і людина має обрати щось одне. А чому так? Тому що, обираючи між одним і іншим – саме питання означає якийсь вибір і людина повертається до цього відчуття контролю. Тобто “я можу контролювати щось в моменті” – чай чи вода, хочу ковдру чи не хочу ковдру. Чи хочеш ти поговорити зараз або після того, як зателефонують близьким?”.

Ольга Зінченко зазначає, що це схоже на виховання дітей, де батьки дають право вибору, створюючи відчуття контролю.

Легалізація нормальності реакцій

Один з важливих аспектів психологічної допомоги – це легалізація реакцій людини.

“Також важливо проговорити і прямо озвучити, легалізувати, що все, що відбувається з людиною в моменті – це нормально. І прямо перерахувати, що ви бачите в конкретній ситуації. Бо реакції у всіх різні. Хтось може плакати, хтось може злитися, хтось може агресувати. Але все це є абсолютно нормальним. І це потрібно озвучити”.

Ольга Зінченко підсумовує, що правильна психологічна підтримка у стресових ситуаціях може суттєво полегшити стан людини та допомогти їй швидше оговтатися від травматичних подій.

Більше порад про те, як допомогти людині у гострої реакції на стрес — у етері Прямий FM.

Великий Київ у Google News

підписатися