У соцмережах вчителі все частіша публікують скарги на дітей, які бігають класом та зривають уроки, відмовляються навчатися попри все. Кажуть, що є категорія школярів, якість навчання яких не може покращити навіть найліпший педагог – бо вони поводяться однаково на всіх уроках і нічим не цікавляться. Як вчителям врятуватися від агресивного поводження учнів та вберегтися від булінгу, радить псизолог.
“Найбільш жорсткі прояви булінгу ми спостерігаємо в підлітковому віці. Але, як правило, це не справа рук однієї дитини. Найчастіше залучена група”, – каже в інтер’ю Освіторії Олег Следь.
Та додає, що його досвід показує – найчастіше діти “булять” педагогів з меншими статками:
“Булер і його прибічники висловлюють насмішки на адресу вчителя та уважно спостерігають за реакцією. Якщо вона вибухово-емоційна та нервова і вчитель відповідає образою на образу чи, навпаки, починає виправдовуватись, — найімовірніше агресори спробують повторити приниження. Є високий ризик, що ці ж особи булять не лише педагога, а й однолітків”.
Як боронитися вчителям:
1. Коли розпускають плітки та неправду – будувати самоцінність
Просто поставте собі запитання: «Як я із цим почуваюсь?», «Чи я відчуваю, що це — про мене?» Тож вам знадобиться навичка повсякчас згадувати про себе реальну правду, а не те, що намагаються нав’язати штучно. Це буде вашим найміцнішим щитом.
2. Коли вчителя цькують за інакшість
Дуже помічною буде фраза «Так буває»: «Так, я не дуже добре вимовляю «р», — знаєш, так буває», «Є різні зачіски. Тепер ти знаєш, що і така, як у мене, теж буває».
3. Коли відверто порушують дисципліну на уроках чи об’єднуються та зривають урок усім класом
Вчителю необхідно спокійно та впевнено розповісти про те, що він відчуває тут і зараз: «Те, що ти зробив, мене ображає». Відверте озвучення почуттів часто «гальмує» агресорів та зменшує імовірність подальшої ескалації конфлікту.
Якщо булінг вчителя відбувається під час заняття, раджу його призупинити. Ця техніка протидії агресорам називається «Time Out». Вважається, що дитину-порушника потрібно залишити в спокої та дати стільки хвилин на заспокоєння, скільки їй років.
Далі потрібно звернутися до класу: «Я би хотів/ла обговорити з вами те, що трапилось». Але моралізаторство потрібно повністю прибрати. Найкраще ставити запитання: «У мене питання до класу. Як ви думаєте, через що я зупинив/ла і дав/дала вам цю паузу?» У цей момент у розмову можуть включитись учні, які не входять до групи булерів, та висловити свої думки.
Відповідь часто буває неповна, тому додайте: «Мені було неприємно і сумно через те, що певні учні почали говорити на мою адресу образливі слова». Наступним запитанням до класу має бути: «Як ми можемо покращити нашу комунікацію? Що для цього важливо і вам, і мені?» Якщо відповідей немає або звучить «Не знаю» — не страшно. Просто скажіть: «Гаразд, тоді я вам розповім, як ми можемо домовитись».
4. Коли головний “булер” і потрібно налагодити комунікацію
Варто проявляти прихильність та увагу до них. Можна запитувати час від часу щось просте: «Котра година?», «Скільки часу до кінця уроку?» Можна просити учня допомагати вам під час уроку: «Мені буде важко самому…, тож допоможи мені, будь ласка, …». Дитина починає відчувати, що цей дорослий їй довіряє. А ще відбувається дуже важливий процес: перебудова бажання самоствердитися на співпрацю.
5. Що може стати «щепленням від булінгу»?
Практика показує, що найдієвіший превентивний метод булінгу — укладення разом з дітьми «Договору Класу». Найкращий час для цього — початок шкільного року. Педагог і діти обговорюють та прописують по 5–7 правил від кожної сторони.