Не барʼєр, не шосе і не парковка: архітектори уявили оновлений та зелений Ярославів вал

У центрі Києва зʼявилися сітілайти з візуалізаціями оновленого Ярославого валу. Це частина урбан-діалогу, ініційованого архітекторами аби звернути увагу киян на столицю та побачити потенціал давно знайомих місць. 

Щоб спровокувати урбан-діалог, архітектори обрали Ярославів вал. Це один із найпопулярніших прогулянкових маршрутів міста. Він приваблює мешканців різних районів – а отже, сподіваються, що якомога більше людей буде долучено до дискусії. На більшості світлинах – місто купається в зелені.

Це не проєктна пропозиція – а привід замислитися та поглянути на звичні місця новим поглядом. Наша мета – показати, як може бути по-іншому, – ділиться Дмитро Васильєв, власник і СЕО компанії Archimatika. Щодня ми стикаємося з розбитими хідниками, занедбаними парадними, витоптаними газонами. Ми до цього так звикли, що навіть не помічаємо

Ярославів Вал, 32 в сторону Золотих Воріт

Зазначається, що архітектори хотіли показати альтернативу та звернутися з питанням: чого хотіли б місцеві жителі від цього простору.

Наразі розмови про місто і архітектуру переважно не виходять за межі фахового кола – і це неправильно. Ситуацію влучно описав видатний практик і теоретик архітектури Рейнір де Грааф: “Архітектори, які розмовляють з архітекторами – ризикують стати архітекторами, які говорять самі з собою”.

Місто існує для всіх, а не лише для фахівців. Залучення містян в містотворення вкрай важливе. Розуміння базових концептів і засад урбанізму мало б стати маст-хевом – як знання правил гігієни. Тому ми вирішили вийти з такою комунікацією

Ярославів Вал, 5 в сторону Золотих Воріт

У 2017 році Агенти Змін і аналітичний центр CEDOS, проводили дослідження Ярвалу. Тоді виявилося, що у годину пік вулицею пересувається 82% пішоходів – і лише 18% автомобілістів. 

При цьому автомобілі заповнюють 52% вулиці – а пішоходи лише 33% (решту 15% площі займають дерева). Тобто один автомобіліст використовує у 6.95 разів більше площі, ніж пішохід. 

Тоді колеги запропонували закрити для автомобілів відрізок Ярвалу від Франка до Стрілецької повністю. Archimatika вирішили показати альтернативний варіант, який балансує інтереси учасників руху.

У своїй візії архітектори розглядають концепцію Shared Space. Вона дозволяє збалансувати інтереси пішоходів, велосипедистів і водіїв авто. Це коли всі учасники руху пересуваються в одному просторі на рівних умовах: без світлофорів, бордюрів тощо. При цьому, кількість ДТП зменшується за рахунок нижчої швидкості руху та вищої пильності учасників. Наприклад, на Кенсінгтон-Гай-стріт у Лондоні, після впровадження Shared Space, кількість постраждалих у ДТП скоротилася на 43%. 

Ярославів Вал, 28 в сторону Львівськоі площі

Окрім питань трафіку, безбарʼєрності простору і озеленення, розглядається і соціальна інклюзивність. Комфортна вулиця – та, на якій хочеться затриматися. Але наразі більшість місць для сидіння належить закладам. Зокрема, це актуальна проблема для підлітків, які де-факто не мають свого місця у місті.

Архітектори пропонують облаштувати компактні паблік-спейси. Міські пабліки – важливий елемент рівності, бо ними можна скористатися безкоштовно. 

Це спроба подати урбанізм у цікавій і актуальній формі,– підсумовує Дмитро Васильєв. Спроба заохотити людей частіше думати про своє місто, цікавитися ним, здобувати релевантні знання і брати участь у процесі містотворення

Ярославів Вал, 9 в сторону Львівськоі площі
Ярославів Вал, 16 в сторону Золотих Воріт