У центрі Києва зʼявилися сітілайти з візуалізаціями оновленого Ярославого валу. Це частина урбан-діалогу, ініційованого архітекторами аби звернути увагу киян на столицю та побачити потенціал давно знайомих місць.
Щоб спровокувати урбан-діалог, архітектори обрали Ярославів вал. Це один із найпопулярніших прогулянкових маршрутів міста. Він приваблює мешканців різних районів – а отже, сподіваються, що якомога більше людей буде долучено до дискусії. На більшості світлинах – місто купається в зелені.
Це не проєктна пропозиція – а привід замислитися та поглянути на звичні місця новим поглядом. Наша мета – показати, як може бути по-іншому, – – ділиться Дмитро Васильєв, власник і СЕО компанії Archimatika. – Щодня ми стикаємося з розбитими хідниками, занедбаними парадними, витоптаними газонами. Ми до цього так звикли, що навіть не помічаємо

Зазначається, що архітектори хотіли показати альтернативу та звернутися з питанням: чого хотіли б місцеві жителі від цього простору.
Наразі розмови про місто і архітектуру переважно не виходять за межі фахового кола – і це неправильно. Ситуацію влучно описав видатний практик і теоретик архітектури Рейнір де Грааф: “Архітектори, які розмовляють з архітекторами – ризикують стати архітекторами, які говорять самі з собою”.
Місто існує для всіх, а не лише для фахівців. Залучення містян в містотворення вкрай важливе. Розуміння базових концептів і засад урбанізму мало б стати маст-хевом – як знання правил гігієни. Тому ми вирішили вийти з такою комунікацією

У 2017 році Агенти Змін і аналітичний центр CEDOS, проводили дослідження Ярвалу. Тоді виявилося, що у годину пік вулицею пересувається 82% пішоходів – і лише 18% автомобілістів.
При цьому автомобілі заповнюють 52% вулиці – а пішоходи лише 33% (решту 15% площі займають дерева). Тобто один автомобіліст використовує у 6.95 разів більше площі, ніж пішохід.
Тоді колеги запропонували закрити для автомобілів відрізок Ярвалу від Франка до Стрілецької повністю. Archimatika вирішили показати альтернативний варіант, який балансує інтереси учасників руху. .
У своїй візії архітектори розглядають концепцію Shared Space. Вона дозволяє збалансувати інтереси пішоходів, велосипедистів і водіїв авто. Це коли всі учасники руху пересуваються в одному просторі на рівних умовах: без світлофорів, бордюрів тощо. При цьому, кількість ДТП зменшується за рахунок нижчої швидкості руху та вищої пильності учасників. Наприклад, на Кенсінгтон-Гай-стріт у Лондоні, після впровадження Shared Space, кількість постраждалих у ДТП скоротилася на 43%.

Окрім питань трафіку, безбарʼєрності простору і озеленення, розглядається і соціальна інклюзивність. Комфортна вулиця – та, на якій хочеться затриматися. Але наразі більшість місць для сидіння належить закладам. Зокрема, це актуальна проблема для підлітків, які де-факто не мають свого місця у місті.
Архітектори пропонують облаштувати компактні паблік-спейси. Міські пабліки – важливий елемент рівності, бо ними можна скористатися безкоштовно.
Це спроба подати урбанізм у цікавій і актуальній формі,– підсумовує Дмитро Васильєв. – Спроба заохотити людей частіше думати про своє місто, цікавитися ним, здобувати релевантні знання і брати участь у процесі містотворення

