«Раптове звільнення голови правління УЗ вкотре показало, що корпоративне управління великими держкомпаніями в Україні є радше фікцією. Кадрові перестановки такого рівня вимагають чіткої комунікації з суспільством, необхідної для розуміння причин і наслідків прийнятих рішень», – каже директор Центру транспортних стратегій Сергій Вовк.
Та додає, що досягненням УЗ і рік війни без сумнівів є евакуація населення, а також забезпечення перевезень дипломатів та глав держав світу:
«Безумовний позитив – зміни в сприйнятті “Укрзалізниці”. Борис Джонсон в мерчі УЗ тепер з нами назавжди : ). Надійність і стійкість роботи компанії, а разом з тим емпатію і людське відношення в складних обставинах воєнного часу відчули і оцінили, як мільйони українців, так і провідні світові лідери. Роль Камишіна тут була одним із визначальних чинників», – коментує Сергій Вовк.
Водночас, для наступного розвитку УЗ, а також для уникнення питань щодо роботи керівника, необхідними називають звіт про роботу, підсумки та стратегію розвитку. Бо це мало б не лише оцінити діяльність екс-керівника, але і захистити компанію від непотрібних потрясінь.
«Проблема тут не в звільненні Олександра Камишіна, а в прогнозованості та системності рішень. Крім звіту ми не бачимо плану інфраструктурних залізничних проектів в розрізі Fast Recovery 2023-2024 і середньостроковому плануванні повоєнної відбудови. Які проекти плануються для фінансування ЄБРР і ЄІБ, де напрямки співпраці з іноземними компаніями?», – каже колишній заступник міністра інфраструктури Віктор Довгань.
Неочікуваною була відставка навіть для членів правління УЗ. Кажуть, що працювали, приймали рішення, проводили зустрічі, а через кілька годин дізналися, що керівник залишає крісло і йде.
«Одна з великих угод за участі Укрзалізниці була укладена за лічені години до відставки – Камишін підписав прямий контракт на закупівлю газу у “Укрнафти”. Було заявлено, що ціна на 23% менша від поточної, отриманої від трейдерів на відкритому аукціоні. “Ціна прямого договору на закупівлю газу становитиме 21 990 грн з ПДВ, у той час як діючі договори, укладені на відкритому конкурсі, передбачають ціну 27 920 грн та 27 960 грн”, – пояснив член правління УЗ Орест Логунов.
Здивування кадровою ротацією виникли через те, що побутувала думка, наче Камишін має непогані стосунки з Зеленським, відтак – обидва мали б бути зацікавлені у співпраці.
«Щодо причин звільнення, то я можу лише здогадуватися і не можу озвучувати це публічно. Тому утримаюся від коментарів. Це було його рішення. Але пропозиція переходу в європейський офіс, порівнюючи з роботою керівника “Укрзалізниці”… Свого часу була така практика колишніх міністрів чи прем’єр-міністрів відправляти послами в якісь країни, то це приблизно так виглядає. Це точно не підвищення. Все-таки, хотілося би припинити цю традицію на всіх щаблях державного управління: без слів “прийшов-побув-пішов”», – говорить колишній міністр інфраструктури України Володимир Омелян.
Олександр Камишін очолив УЗ у серпні 2021 року – спочатку був призначений в.о. замість Івана Юрика, який раптово полишив посаду. З жовтня того ж року працював головою правління (без приставки в.о.). 27 лютого Камишін повідомив, що йде у відставку, а також додав: тепер очолить «офіс з євроінтеграції “Укрзалізниці” в Європі».
Нагадаємо, «ВК» розповідав, що “Укрзалізниця” за рік перевезла рекордну кількість пасажирів до ЄС за останні 10 років. Цікавий інцидент стався у офісі УЗ в Києві – там оголосили закупівлю послуг догляду за рибами на пів мільйона. Наприкінці лютого також було оголошено дерусифікацію назв, зокрема анонсовано, що Південно-Західна залізниця може стати Київською.