“Госпітальєри” та торт під кулями. Історія киянки та захисниці Катерини Приймак

10:54 14.10.2020

До Дня захисниці України “Великий Київ” поспілкувався з Катериною Приймак – вона працювала в медико-евакуаційній бригаді, рятувала життя та святкувала день народження у селі Піски, гризучи подружній торт. Про радощі, втрати та сексизм – читайте у нашому інтерв’ю.

“Госпітальєри” та торт під кулями. Історія киянки та захисниці Катерини Приймак

Розкажіть, будь ласка, про момент, коли зрозуміли, що хочете/вам потрібно на війну?  Хто з вашого оточення був проти, а хто схвалював?

Я вступила до лав медичної служби “Госпітальєри” в жовтні 2014 року. До цього, між Майданом та війною працювала в “Пінчук арт центрі”. Ми з подругою з арт центру вирішили 4 серпня 2014 року поїхати до  Донецька. 

До цього в інформаційному просторі відчувалася постійна тривога, невизначеність, незрозумілість ситуації, страх. І от ми вирішили поїхати туди, щоб побачити на власні очі, що там відбувається.

Нам пощастило поїхати звідти на останньому потязі, який йшов тоді в мирну Україну. 

Погуляли Донецьком. Він був безлюдний, все зачинено, крім закладів громадського харчування. Ми зайшли  в один з них. Побачили там купу озброєних найманців в крутих “камках”, на столах лежала реальна зброя. Бачили чеченців якихось біля Донецької ОДА. 

Неприємні враження: порожні супермаркети, воронки від вибухів. 

І ось ми на цьому останньому потязі “Донецьк-Дніпро” вирушили ще в Дніпро. Там були мої друзі з Майдану, які сформували добровольчий український корпус “Правого сектору”. 

Потім заїхали в Дніпровську область на базу, щоб провідати  хлопців.

Потім я туди приїздила ще кілька разів.  Наприкінці вересня чи на початку жовтня я сказала своїм колегам з “Пінчук арт центру”:

– Все, я звільняюсь, бо я їду на війну”. 

Чим більше часу я проводила з хлопцями, то тим більш неправильним мені здавалось повертатись назад у мирний Київ. Мені хотілось бути корисною там. Мені дуже хотілось доєднатися до боротьби, а не просто просто приїжджаючи в гості. 

Поділилась з мамою [своїм рішенням], але я їй пообіцяла, що далі бази не поїду. Вона вже по факту дізнавалась, що я виїжджаю на передову постійно. Ділилась цим із друзями і вони мене підтримували. 

Як мінімум троє пішли після мене, надихнувшись. Як це?  Я – дівчинка й пішла, а він – ні?

У моєму оточенні всі розділяли цінності, якими я керувалась. Це дуже важливо насправді. Моя служба і моє повернення пройшло набагато легше, бо навколо люди, які мене підтримують. 

Розкажіть про моменти взаємодопомоги та солідарності на війні.

Не можу розказати про [окремі] моменти, тому що взаємодопомога та солідарність на війні – постійний процес. Це не просто якісь окремі випадки та явища. 

Ми завжди там підтримували один одного. 

Саме тому багато ветеранів не можуть повернутися у цивільне життя, хочуть назад. Багато в чому – це через відчуття єдності і сили в цій єдності. 

Я працювала в медико-евакуаційній бригаді з чотирьох людей. Ми прямо під час ведення бою приїжджали, забирали пораненого і швидко його евакуювали. Наша команда завжди працювала злагоджено. 

Ти починаєш думати не як окремий елемент, а як єдине ціле заради заради збереження життів кожного в команді і життя пораненого. Без цієї взаємодопомоги і солідарності, мабуть, нереально вижити. 

Саме тому мої найліпші друзі – це мої побратими. Після війни ця взаємодопомога і солідарність продовжується. 

І про загрози. Чи переживали ви або ваші подруги фізичне (в тому числі сексуальне) або психологічне насилля? Яке явище на вашу думку найбільш поширене в армії? Якщо ця тема для вас не ок, то можете не відповідати.

Загроз мені пощастило уникнути.  Я не зіштовхувалась ні з психологічним, ні з фізичним насиллям. Хіба що інколи траплялись випадки сексизму, але вони успішно долались “посиланнями” цієї людини, яка сумнівається в моїх здібностях через мою стать. 

Щодо регулярної армії – я б туди ніколи не пішла. Мені здається, що армія в обличчі деяких застарілих командирів залишається таким простором, де хочуть твою особистість знищити. Втім, це дуже залежить від командира. 

А що вам закидали сексисти? 

Наприклад, коли до нас прийшов новий член команди – вогнева підтримка. Він тільки потрапив в нашу групу, а я була командиркою групи. Якось був дуже сильний обстріл, нас викликають на пораненого, і мені цей хлопець каже: “Може, ти лишишся на позиції? Там дуже небезпечно. Може, ми не будемо тебе брати?”. 

Я кажу:

– Ти що, попутав? (сміється) Це я можу тебе лишити на позиції, бо там небезпечно. А я вже більш як пів року займаюсь евакуацією поранених”. 

Ну або коли я прийшла тільки на батальйон, один з моїх друзів каже: -“Ти ж легковажна дівчина – в тебе нічого не вийде!”. 

Я кажу: 

-“Ну, ок. Я тобі доведу”. 

І довела, що він тепер забирає свої слова назад при зустрічі (сміється).

Розкажіть, будь ласка, два епізоди з війни: один, коли ви почували себе радісно та щасливо, і один, коли вам було найважче.

Один з найрадісніших моментів – мені згадується мій день народження на передовій, 22 роки зустріли. Подруга роздобула мені торт. Село Піски під Донецьком. Я там його гризу, не відрізаючи, прям з цілого торта. Дуже тоді було приємно. 

Один з найважчих моментів – було так. За тиждень до цього на базі ми познайомились з нових хлопцем, який доєднався до батальйону. Ми перекинулись з ним парою слів, далі в мене ротація. В мене дуже важкий день, надзвичайно багато поранених, з них – четверо важких, шестеро – середні. Ми надаємо допомогу, стабілізуємо їх, перекладаємо на швидкі, щоб відвезти в прифронтовий госпіталь. Ця вся метушня проходить, ми всіх поранених привезли і лишається чорний пакет лежати, один з тих, яких не встигли забрати. 

Я підходжу до цього пакету і бачу там цього хлопця, з яким буквально тиждень тому спілкувались. Це була не перша втрата нашого батальйону, але для мене якась… Найбільш запам’яталась, тому що тут був, а тут вже немає. 

Всі моменти найстрашніші пов’язані з втратами. 

Ще питання на тему мистецтва. Дуже цікаво, що ви працювали в Пінчук арт центрі. Як ви гадаєте, наскільки важливо створювати мистецтво на тему війни і виставляти його? Чи варто все таки зосередитись більш насущних речах і, ну умовно, ті гроші, що митці тратять на холсти, все таки передати на армію?

Ну, перш за все – між мистецтвом і “заказухою”  – є велика різниця. 

Тобто, митець все одно не працює з темою війни, якщо вона його не торкає всередині, не хвилює. 

Взагалі, мистецтво – це переосмислення нашої дійсності, і мистецтво не може оминати такі теми, як війна. 

Щодо грошей, які митці тратять на холсти, передати на армію, навіть умовно – це абсолютно неспівставимо.

Звичайно, мистецтво про війну, кіно про війну, проєкти на тему війни – надзвичайно важливо. Часто вони можуть значити для перемоги не менше, ніж власне захист країни зі зброєю. 

Якби в нас в головах в частини населення не було промито мізки і не було так нагиджено в головах ворожою пропагандою, то цієї війни не було б. А чим більше українського мистецтва, якісного, класного, на важливі соціальні теми в тому числі, тим більше приводів пишатись тим, що ти українець. 

Тому, мистецтву ніяк не можна заважати, втручатись… Держава також не має права втручатись і казати: “Тепер ви тільки про війну маєте робити мистецтво”. Ні, це все буде і так відбуватись природьно. 

Багато ветеранів знаходять далі себе в мистецтві. Декілька знаю ветеранів, що написали книги, і це було для них своєрідною терапією. 

Мистецтво і війна нерозривно пов’язані. Війна – це найстрашніше, що може статися в соціумі, в країні, в житті людей і мистецтво ніяк не може стояти осторонь. 

Читайте також: 6 безкоштовних подій до Дня захисника Вітчизни в центрі Києва

Великий Київ у Google News

підписатися