Які та скільки тролейбусів шукають у 2024 році
Відповідно до пропозицій тендеру, за 50 млн євро хочуть придбати 3 двосекційних тролейбуси або 70 чи 71 – односекційний.
Для порівняння, у 2011 році за 46 млн євро кредитних коштів ЄБРР купили 202 тролейбуси. З них 105 двосекційних та 97 одиночних. Тобто в 2,5 рази більше.
Мінуси в цьогрічних закупівлях помітив Іван Черниш з «Пасажирів Києва». Каже, тролейбуси коштують дорожче, бо ціни орієнтовані виключно на закордонних виробників.
«На наш тендер було додано вимогу постачати двосекційні тролейбуси і таким чином українські виробники не були допущені до нього, але при цьому фактично учасники запропонували всього лише 1 та 3 двосекційних тролейбуси, які в такій кількості не здатні принести якусь користь і це все виглядає просто як якась маніпуляція», – каже Черниш.
Ціни ростуть, вимоги до тролейбусів збільшуються
Якщо порівняти підходи до закупівлі тролейбусів 10 років тому і нині, зростають вимоги до їх якості та інклюзивності.
Ні для кого не таємниця, що під час війни, коли з фронту щодня повертаються військові з пораненнями, транспорт має бути максимально доступним. У проекті Міської цільової програми розвитку транспортної інфраструктури міста Києва на 2024-2025 роки, який перебував на затвердженні наприкінці минулого року, зазначалося, що вагомою проблемою є відсутність у місті достатньої кількості низькопідлогових тролейбусів та таких, куди зручно діставатися на візках. Відтак, існує необхідність купувати у тих виробників, які готові запевнити якість.
Ще одна невідкладна вимога – наявність в салоні якісної системи кондиціонування. Поки що столичний транспорт в літню пору не здає іспит на прохолоду. Навіть там, де було закуплено автобуси та тролейбуси з кондиціонерами, пасажири скаржаться, що прилади виходять з ладу або їх не вмикають з невідомих для них причин.
Популярними нині є тролейбуси, здатні тривалий час рухатися на холостому ходу. Це не лише профілактика можливим утворенням заторів на дорогах, коли через падіння рейок зупиняється транспорт, а і можливість довозити пасажирів туди, куди поки ще не провели електродроти.
Чи можливо закупити, підтримуючи вітчизняних виробників?
Складають та продають тролейбуси у Броварах під Києвом. Підприємство «Політехносервіс» складає техніку з турецьких кузовів. Ці тролейбуси можуть рухатися на холостому ходу, а у салонах обіцяють кондиціонування. Скільки саме може їхати такий транспорт на холостому ходу – варто уточнювати. Адже навіть школяр знає, що старі тролейбуси також рухалися на холостому ходу. Однак, не раз сиділи в салоні, очікуючи, поки водій прикріпить рейки, що поспадали.
Водночас, відомо, що тролейбуси з Броварів купували в останні роки у Вінниці, Чернівці та Миколаїв. Останнє замовлення – до Миколаєва, вочевидь, свідчить, що техніка успішно здає іспити перевезення в інших обласних центрах країни.
«Одна одиниця їм (Вінниці та Чернівцям – прим.) обходилась у приблизно 260 тисяч євро, тобто за 50 млн можна отримати 192 тролейбуси», – розповів Черниш.
А тепер Миколаєву вартість одного тролейбуса з Броварів обходиться вже близько 440 тис. євро. Рахуємо, скільки вийшло б за 50 млн євро для Києва: 113 тролейбусів.
Таким чином, якщо розширити умови діючого тендеру від КП «Київпастранс», за 50 млн євро, позичених у ЄІБ, можна було б купити замість 70 імпортних тролейбусів 113 односекційних з Броварів.
Пропозиції від виробників «Київпастранс» уже отримав
Як свідчить документ, опублікований Олександром Гречком, котрий звертався з запитом до «Київпастрансу» про перебіг торгів, нині перевізник надіслав до ЄІБ відомості про двох потенційних постачальників.
Кандидати-учасники тендеру на поставку тролейбусів до Києва – це турецька компанія Bozankaya та чеська Skoda Electricas.
Які ж саме тролейбуси курсуватимуть дорогами столиці, буде відомо згодом. Кореспондент «ВК» слідкуватиме за процесом закупівлі електротранспорту.
Раніше “ВК” розповідав, скільки та з яких міст отримав автобусів від закордонних партнерів Київ у 2023 році.