Київ vs Ванкувер. Як стати найкращим містом в світі

Автор: Антон Стеценко
15:23 20.05

Замість автомобілів – велосипеди, замість доріг – зелені зони, а на Троєщині – робочі місця, а не транспорт, який виноситиме 30% від усього бюджету киян. Як Ванкувер став найкращим містом для життя в світі та чи може Київ так само?

Київ vs Ванкувер. Як стати найкращим містом в світі

Канадський мегаполіс Ванкувер є одним з найкращих міст для життя у світі, згідно з рейтингом, створеним агентством Mercer.

“Великий Київ” спробував розібратися, як йому вдалося таким стати і яке відношення цей досвід має до Києва. 

Одна з головних проблем сучасних мегаполісів у тому, що вони поступово розростаються, займаючи все більше територій. Частково це пов’язано з тим, що люди прагнуть жити в передмісті, ближче до природи. При цьому на роботу їм все одно доводиться їхати в центр. Місто обростає не тільки новими територіями, але також дорогами і швидкісними шосе, а центр порожніє,”

– так сказала Хізер Діл, членкиня міської ради Ванкувера.

Це було проблемою для канадського міста, і залишається проблемою для багатьох міст по всьому світу – в тому числі і для Києва. 

загрузка...

Нагадаємо, що Ванкувер був найкращим місцем для життя з 2002 по 2011 роки, а у 2019 зайняв шосте місце в рейтингу найбільш придатних для життя міст світу за версією журналу Economist.

А от Київ у рейтингу кращих міст для життя 2019 року обіймає лише 117 сходинку.

Як непрокладена автомагістраль змінила курс розвитку міста

53 роки тому депутати Міської ради Ванкувера проголосували проти будівництва магістралі через Чайнатаун, Гестаун і Даунтаун.

People walking along Pender Street in Chinatown, Vancouver
Ванкуверський Чайнатаун

Запропонований маршрут магістралі відрізав би кілька найбідніших районів від решти міста, це змінило б вигляд на гори і закрило б доступ до води.

Тоді у магістралях бачили щось сучасне і економічно привабливе; щось, що допомагало зв’язати міста з маршрутами далекобійників, торговими шляхами і передмістями.

Article Featured Image
Торонто

Вже були побудовані хайвеї в центрах Сіетла, Торонто і Монреаля, десь вони залишаються і до сьогодні.

Сіетл

Але у Ванкувері безліч факторів спершу відклало будівництво, а потім і заморозило проект. Одним із цих факторів були протести містян.

Уривок документального фільму “Urban Goddess: Jane Jacobs Reconsidered”, що показує протести проти будівництва магістралі в 1960-х роках.

Плани будівництва магістралі в центрі міста йшли поруч з філософією реконструкції міст, затверджених по всій Канаді.

Корпорація іпотечного кредитування і житлового будівництва Канади фінансувала проєкти реконструкції, метою яких була перебудова районів, де жили в основному люди з низьким рівнем доходів, з нуля – часто без урахування думки жителів.

How nixing a downtown freeway 50 years ago made Vancouver one of ...
Протести проти будівництва магістралі. Напис на плакаті: “Магістраль уб’є Чайнатаун”.

Власники, торговці району Страткона, китайська діаспора, вчені з університету і містобудівна комісія Ванкувера об’єдналися в боротьбі проти будівництва магістралі.

Після масових протестів і запеклих дискусій в мерії запропонований план заховали в далеку шухляду, а на початку 79-х відмовилися повністю через брак фінансування.

Рішення про відміну автомагістралі стало найважливішим, яке приймав Ванкувер в своїй містобудівній політиці, та проклало новий шлях розвитку міста.

Якщо вже будувати – то з розумом

У 1986 році містопланувальники розробили програму, яка заохочувала переїзд жителів у центр, у діловій частині міста з’явилася житлова забудова з так званих podium towers.

Tower & podium or 'Paris model' | CityHallWatch: Tools to engage ...
Podium towers

Цей тип висоток складається з двох частин: широкий «подіум» висотою від двох до семи поверхів і 30-60-поверхова вежа-хмарочос. В нижній частині зазвичай розташовуються магазини, кінотеатри, торгові центри, соціальна інфраструктура.

Vancouverism Part 5 - Public Realm. A Pedestrian Experience of ...
Інша функція «подіуму» – формувати чітку та рівну межу вулиці як громадського простору. Він може займати цілий квартал, як наші ТРЦ, але повинен мати активний фасад. Місцеві називають це принципом «наповненого кварталу».

Вежі, які відведені під квартири, навпаки роблять якомога вужчими, щоб вони не закривали вид на гори і на узбережжя. Можливість бачити з вікна нескінченну далину – одна з головних вимог, яку забезпечує містобудівна політика.

Девелоперам іноді пропонують збільшити висотність в обмін на облаштування невеликого парку або скверу біля будівлі. Таким чином у Ванкувері було створено біля двохсот садів і парків, що зробило його одним з найбільш «зелених» міст у світі.

Growing food | City of Vancouver

Все це дозволяє його жителям відчувати себе ближче до природи.

Davie Village Community Garden | Davie Village is the gay di… | Flickr

Так народився “ванкуверизм”, особливий тип багатофункціонального використання території.

Забрати у автомобілістів та віддати велосипедистам

Квартири у висотках швидко купували, і все більше людей переїжджало до центру. Тепер офіси та зони для відпочинку для них стали набагато ближчими, тому багато хто став відмовлятися від автомобілів на користь громадського транспорту та велосипедів.

Vancouver ranked 2nd best city for public transit in Canada ...

Щоб прискорити цей процес і стимулювати якомога більше людей пересісти на велосипеди, влада Ванкувера стала будувати нову велоінфраструктуру.

Як європейські міста розбудовують велоінфраструктуру в зв’язку з послабленням локдауну читайте тут: Чи варто боятися їздити в метро після карантину

До того ж, заради цього брали не частину тротуару, а звужували вже наявні автомобільні дороги. У результаті близько 40% містян стало користуватися велосипедами.

BC government announces new funding for downtown Vancouver bike ...

Завдяки скороченню автомобільного простору у Хельсінкі та Осло вдалось досягнути нульової смертності під час ДТП. Читайте: Как Хельсинки и Осло свели к нулю смертность на дорогах

Велика частина автомобільних парковок була перенесена під землю, а на їхньому місці незабаром повинні з’явитися нові житлові будинки. Але поки будівництво не почалося, влада віддала цю територію для міських городів і ферм. Продукти, які на них вирощуються, купують місцеві ресторани.

Зайняти всіх, навіть безхатченків

Один з плюсів згаданих міських городів полягає в тому, що на них працюють люди, яким з якихось причин складно працевлаштуватися.

Влада загалом підтримує безхатченків грантами, які стимулюють їхню зайнятість, та надає постійне місце проживання. На один з таких грантів безхатченки самостійно організували підприємство зі збору вторсировини.

City making it easier to recycle while out and about | City of ...

Таким чином вони можуть не тільки заробити грошей, а й адаптуватися у суспільстві.

Читайте також: “Собаче серце” Києва. Історія бездомної собаки Марфи та її друзів

У подібної політики є сильне економічне підґрунтя. Навіть у дорогому Ванкувері витрати на підтримку безхатченків менші, ніж збитки від їхніх дрібних злочинів та арештів.

Читайте також: 10 тисяч очей. Як у Роттердамі досягнули нульової кількості крадіжок

Vancouver's homeless count hits highest number since survey began ...

Однією з головних цілей влади Ванкувера було згуртувати міське співтовариство.

Для цього вони створюють громадські простори з паблік-артом та проводять, наприклад, «День без машин».

Протягом такого дня перекривається автомобільний рух на дев’яти найбільших вулицях. У цей день велика частина жителів виходить на загальну пішу прогулянку по місту.

Thousands fill Main Street for Car Free Day 2018 (PHOTOS) | Listed

Подібні заходи корисні і для підтримки бізнесу, тому що під час «Дня без машин» магазини та кафе отримують особливо великий прибуток.

Все це зробило Ванкувер всесвітньо визнаною урбаністичної утопією.

Припустимо, пересічний житель витрачає на дорогу дві години, і раптом ви даєте йому можливість дістатися до роботи пішки за 10 хвилин – так ви збільшуєте продуктивність людей. Тепер вони не поспішають повертатися додому о 5-ї вечора у п’ятницю, тому що раптом якість їхнього життя покращилася. Економіка, землекористування та транспорт пов’язані між собою, і ви повинні приймати розумні рішення у всіх трьох сферах,”

– Гаетан Руає – керуючий з містопланування, екології та парків Ванкуверу.

До 2024 року у Ванкувері закінчаться вільні для будівництва простори. Зараз місто не має пустирів на місці колишніх промзон, подібно до Києва.

Від заводського цеху до арт-галереї: майбутнє промзони на Подолі ...
Ні-ні, це не Ванкувер, це Київ 🙂

Тут навіть переосмислюють недавно створені промзони: облаштовують парки на дахах…

Here's A First Look At Vancouver's Massive Rooftop Park And Its 6 ...

…ховають промислові приміщення під землю та продовжують збільшувати щільність забудови.

City Council to consider mandatory green roofs for new Vancouver ...

Саме через обмеженість території місто змушене рости виключно вгору.

Яке відношення Ванкувер має до Києва?

На жаль, Київ не має обмежень у просторі і постійно намагається розширити кордони за рахунок області. Це призводить до “розповзання” міста, віддаляючи райони один від одного. Темпи будівництва житла давно випереджають темпи будівництва інфраструктури, однак влада продовжує створювати віддалені житлові масиви.

Лівобережний масив — Вікіпедія

Офіси, місця для розваг та відпочинку у таких районах майже не існують. Тому жителі вимушені щоденно їздити в центр, втрачати час.

Читайте також: Гігантський затор на Хрещатику (ВІДЕО)

Через збільшення відстаней зростають витрати на будівництво транспортної інфраструктури та інженерних мереж, і з часом місто просто не може собі дозволити такі проєкти.

Спальный район или массив мечты: 10 фактов о том, как создавалась ...

Наприклад, вартість будівництва метро на Троєщину оцінюють в 3 млрд. доларів, в той час, як весь бюджет міста – 2 млрд. Крім того, більшість проєктів адміністрації лише стимулює автомобілізацію, погіршуючи екологічну ситуацію та рух містом загалом. Місто втрачає мільярди гривень на рік.

Читайте також: Офіси чи метро? Розкрито альтернативний розвиток Троєщини

За останній рік кияни відчули, що метро – не такий надійний транспорт, як хотілося б. Одне повідомлення про мінування і все зупиняється.

Карантин показав, що наземний транспорт в плачевному стані та не здатний функціонувати незалежно. Велосипед виявився чудовою альтернативою громадському транспорту і містянам потрібна лише безпечна інфраструктура.

Карантин Киев люди

Можливо, як і жителям Ванкуверу, киянам набридне бездумне використання бюджету на мости та магістралі, та вони змусять владу інвестувати в громадський транспорт та велоінфраструктуру.

Читайте також: Скляний міст Кличка знову тріснув (ФОТО)

Нам варто скористатися досвідом Ванкуверу у створенні стратегії розвитку та кардинально змінити містобудівну політику.

Місто повинно стимулювати перетворення монофункціональних житлових зон на багатофункціональні.

Київ – місто можливостей?

Київ має близько 30% площ, що не використовуються киянами взагалі, або до яких немає доступу більшість з жителів. Це закинуті промзони, санітарні зони залізниці та гаражні кооперативи – саме тут, а не на окраїнах, потрібно будувати квартали за принципом змішаного використання.

Покинутий хімічний завод, Київ — фото, опис, адреса
Покинутий хімічний завод на Видубичах

Величезні території напівлегальних паркінгів, “зелені зони”, що більше схожі на хащі та пустирі між будинками, потрібно перетворювати на сучасні людиноцентричні громадські простори та парки.

У Києва необмежені площі, тому немає жодної причини будувати житлові хмарочоси. Та якщо ми вже забудували ними Позняки, то можемо додати багатофункціональну стилобатну частину за прикладом Ванкуверу.

Позняки — Википедия

Принцип «наповнегого кварталу» дозволить жителям отримати приміщення під дитсадки, школи, лікарні, рітейл та все необхідне.

Жителі матимуть все необхідне поруч із житлом і зайві дві-три години вдень для дозвілля. Вони заощаджуватимуть на транспорті, що часто складає до 30% сімейного бюджету. Київ значно знизить навантаження на транспортну систему, отримає якісні громадські простори та загалом виглядатиме більш дружнім до людини.

Це стане приводом до перегляду транспортної політики та її зміни з автомобілецентричної на сталу, з підтримкою громадського транспорту та пішохідного руху.

Виділити велосмуги за рахунок поїздної частини та швидко створити веломережу. І, нарешті, прибрати магістралі типу Набережного шоссе та Дружби Народів, що відрізають райони один від одного, а містян від води.

Яким буде фактор номер один, що дозволить будь-кому уникнути бідності? Хтось скаже, що це освіта чи рівень злочинності. Ні, це час на переміщення».

– Джефф Холден, головний керівник продукту «Убер».

Сьогодні транспортні інженери, що намагаються зменшити в Києві затори, лікують симптоми хвороби.

Ця хвороба породжена безграмотною містобудівною політикою, що дозволяє будувати житлові масиви, без приміщень для роботи, розваг, відпочинку та торгівлі та змушує жителів витрачати забагато часу на дорогу.

Кияни не повинні їздити в центр, як на екскурсію в країну мрій, щоб отримати елементарні блага.

Читайте також: Чи потрібні Києву хмарочоси

Але який у всьому цьому сенс, у вивченні досвідів інших країн та дискусіях про велосипедну інфраструктуру, якщо в Києві планують збудувати нову магістраль 🙂

загрузка...