Фактично ВДНГ будував “ворог народу”, засуджений на 5 років ув’язнення за антирадянську агітацію

 Під час будівництва в архітектурі павільйонів використовували елементи класичного стилю, але відчувався український колорит, наприклад, в орнаментальних композиціях.

Про Національний комплекс “Експоцентр України” ― ВДНГ, про його минуле і сучасне, а також про майбутнє, що чекає на важливу рекреаційну зону столиці, розповіла Українському Радіо Кіра Петрачек, заступниця генерального директора Національного заповідника “Софія Київська” з культурно-просвітницької діяльності.

Працювали українські архітектори та скульптори. Це був колектив архітекторів інституту “Діпромісто” та ціла команда провідних архітекторів того часу ― Віктор Єлізаров, Володимир Новіков, Ігор Мезенцев, який був керівником проєкту, Борис Жежерін, Яків Ковбаса, Мусій Катернога, Георгій Кислий, Володимир Куцевич та інші. Їхнє життя і творчість були тісно пов’язані з Україною та Києвом.

Борис Жежерін є автором головного павільйону, що став символом ВДНГ.  До речі, після закінчення Київського інженерно-будівельного інституту в 1937 році Борис Жежерін був заарештований та засуджений на 5 років ув’язнення за антирадянську агітацію. Цей строк він відсидів повністю, а реабілітували його лише на початку 1960-х років. Тобто фактично ВДНГ будував “ворог народу”.

Комплекс налічує понад 80 будівель і споруд, а 19 із них мають статус історико-культурних пам’яток України. Під час проєктування архітектори використовували елементи стилів класичної архітектури ― античного, вавилонського, єгипетського та інших ― і поєднували їх з українськими мотивами.

Для облицювання фасадів використовували білий інкерманський камінь, який поєднували з полив’яною керамікою. З цієї кераміки виконано елементи карнизів, сюжетні та орнаментальні композиції. Взагалі, проєкт був комплексним, пророблялося усе ― від величних павільйонів та їхнього оформлення до найдрібніших деталей: вуличних ліхтарів, фонтанчиків питної води, урн для сміття. Ці проєкти самооздоблення також представлені у нашій експозиції.

Будівлі ВДНГ  варто зберігати, тому що це наша історія. Якщо зносити будівлі, то це треба буде знести дуже багато споруд, збудованих у радянський час.