Як зазначив експерт A-95 Consulting Group Артем Куюн, насправді, на зовнішньому ринку газ подорожчав десь на 1,5-2 грн/л ще у другій половині вересня, а в Україні тенденція відіграла лише частково через слабкі продажі і ритмічні постачання газу, закупленого раніше по нижчим цінами.
Ситуацію суттєво пришвидшили внутрішні фактори:
- затори на кордоні. Там зараз просто жестяк через навалу пріоритетного агропромислового експорту: паливовоз може чекати на виїзд два тижні. Але якщо запасів дизелю-бензину і автоцистерн, здатних їй возити, в Україні багато, то зі скраплений газом все не так весело. Іншими словами, збій ритмічності імпорту дизель переживає набагато легше ніж LPG.
- дається в знаки російське пальне, а точніше боротьба з ним. З 17 жовтня митниця більш детально перевіряє походження нафтопродуктів. У частини постачальників з Польщі та країн Балтії необхідних документів очікувано не виявилося. Ще частина обсягів тимчасово випала у абсолютно прозорих виробників. Наприклад , частина європейських та американських заводів не має практики видачі документів у форматі, який тепер вимагає українська митниця.
За словами Куюна, відстрочене подорожчання + затори на кордоні + нові правила на митниці дорівнюють 2,2 грн/л у гуртовому секторі за тиждень. За той же період середня роздрібна ціна підросла на 60 коп. Хтось з мереж зростав швидше, хтось повільніше, але динаміку на найближчі 4-5 днів вже можна спрогнозувати.
“Щось сказати щодо більш довгої перспективи поки що важко. З одного боку, ажіотажні настрої можуть ще трохи підняти температуру на ринку, з іншого – оператори за 5-10 днів мають повністю “перетравити” нові вимоги митниці і газу стане більше. Що точна можна гарантувати, так це ціновий відкат за першої можливості. Конкуренція на ринку автогазу (часом нечесна і нерозумна) вже давно тримає роздрібні ціни у країні на мінімально можливому рівні”, – вважає експерт.
Відомо, під Дегтярівським шляхопроводом перекриють рух транспорту.