Афери «Великого будівництва»

Автор: Леся Москаленко
15:11 18.02.2022

На Київщині Укравтодор хоче отримати гроші на реконструкцію дороги, якої немає.

Афери «Великого будівництва»
оренда квартири Київ

Йдеться про ділянку нової кільцевої дороги навколо Києва, яку зараз намагаються побудувати під прапором Великого Будівництва. Ця ділянка майбутньої кільцевої запланована через села Великі Нові Безрадичі, Великі Дмитровичі та Підгірці.

Аферу виявила і почала самостійно розслідувати місцева громада. Виявилося, що дороги, яку збираються реконструювати, не існує, про що ініціативна група Козинської ОТГ вже повідомила Укравтодору, Міністерству захисту довкілля та природних ресурсів та Міністерству інфраструктури України.

Територія, на якій  Укравтодор планує виконати реконструкцію неіснуючої автодороги, є територією населених пунктів, де знаходяться оселі, городи, озера та торфовища.

Дорога є? А якщо знайдемо?

Ділянку ВКАД, про яку піде мова, планується будувати третьою чергою (зараз починають будувати першу). Тягнеться вона від автомобільної дороги загального користування Київ-Одеса (М-05) до автомобільної дороги загального користування державного значення Київ-Знам’янка (Н-01) у Київській області. Вся ця ділянка у завданні на розробку проєкту називається реконструкцією. На частині ділянки від Глевахи до повороту на Креничі дійсно є дорога, яку можна реконструювати.

Але найцікавіше починається далі, там, де планована ВКАД повертає на південний-схід в бік села Великі Дмитровичі та спускається з високого валу по запланованій в проекті величезній естакаді до Нових Безрадичів по новому напрямку, який не співпадає із жодною з існуючих доріг. І ніякої реконструкції на цій ділянці бути не може, бо естакади, яку збирається реконструювати замовник, не існує і ніколи не існувало. Та що там естакади! Там немає навіть «грунтовки», є лише людські оселі, садки і городи.

Однак Укравтодор вперто називає будівництво нового автобану «реконструкцією», більше того, він вводить в оману всіх учасників процесу, надаючи їм завідомо неправдиву інформацію. Зокрема, цю завідомо неправдиву інформацію Укравтодор, як суб’єкт господарювання вже подав до ОВД (оцінка впливу на довкілля) планової діяльності, яку було розпочато 25.11.2021 щодо так званої «реконструкції» з’єднувальної ділянки ВКАД.  Тепер Міндовкілля має видати або не видати висновок до оцінки впливу на довкілля реконструкції ділянки існуючої дороги. Тоді як йдеться, насправді, не про реконструкцію, а про будівництво нового автобану категорії 1-а. Будівництво ж доріг категорії 1а через населені пункти заборонене в Україні саме через вплив на якість життя та здоров’я людей.

Цікаво, що спочатку (у 2008 році) цей відрізок ВКАД був позначений правильно, тоді він складався із двох окремих ділянок, на одній – у Васильківському районі – планувалася реконструкція, а на Обухівщині, де реконструювати нема чого – нове будівництво.

Замовнику, Службі автомобільних доріг у Київській області – було погоджено та видано Будівельний паспорт №218/08 на розробку проєктно-кошторисної документації з двома окремими архітектурно-планувальними завданнями (АПЗ).

АПЗ через населені пункти Васильківського району з титулом об’єкту «реконструкція», бо на цій території є дорога, що введена в експлуатацію і перебуває на балансі, отже – її можна реконструювати під дорогу першої категорії.

А ось АПЗ через населені пункти Обухівського району (Підгірці, Великі Дмитровичі, Нові Безрадичі) з титулом об’єкту «нове будівництво». Бо на цій ділянці, знову ж таки, немає введеної в експлуатацію дороги, її потрібно будувати «з нуля».

Але у 2020 році Укравтодор вніс дивні зміни у завдання на проєктування від 2007 року. Тепер дві ділянки об’єднано в одну і перейменовано нове будівництво в «реконструкцію». Зроблено це, вочевидь, для того, аби обійти заборону прокладати дороги  категорії І-а через населені пункти.

Фокус із реконструкцією недобропорядні українські забудовники використовують доволі часто. Наприклад, у історичному центрі Києва, де важко отримати різноманітні погодження для нового будівництва, забудовники застосовують хитрощі, називаючи зведення нових висоток реконструкцією існуючих старих будівель. Столичні громади ведуть постійну війну із такими девелоперами, відстоюючи історичний центр міста.

Місцева громада Козинської ОТГ, яка у минулому році із ЗМІ та соцмереж дізналася про те, що її землях  планується будівництво ВКАД, об’єдналася для захисту своїх інтересів та почала вивчати ситуацію. Унаслідок року роботи громадських активістів, залучених юристів та за підтримки сотень місцевих мешканців, назбиралася не одна папка документів – цілий літопис великої афери, що почалася багато років тому і триває до сьогодні.

Як дорогу відводили від елітних маєтків. Історія, про яку чиновники воліють не згадувати

Дорога на землях Великих Дмитровичів та Нових Безрадичів узагалі з’явилася випадково. Вона мала пролягати через Козин, там же мав бути і мостовий перехід через Дніпро. А після 2002 року розпочалася активне відведення земельних ділянок та земель водного фонду в районі Козинської Дамби під замив заплави Канівського водосховища та подальшу забудову котеджами в районі Козина. Ті землі уподобали представники владної верхівки, чиновники та правоохоронці. І до середини 2000-х років будівництво кільцевої дороги через цю територію стало зачіпати інтереси власників найдорожчих в Україні маєтків.

Тож у 2005 році на догоду можновладцям, які роздерибанили землі в дорожньому коридорі у Козині, та за ініціативи обласної влади почали змінювати напрямок дороги та відводити її від елітної забудови. Так запланований автобан перемістився від Козина до сіл Підгірці, Великі Дмитровичі, Нові Безрадичі. Хоча містобудівна документація державного рівня «Генеральна схема планування території України» досі передбачає напрямок проходження кільцевої дороги навколо м. Києва через Козин, а не через ці села.

Генеральна схема планування території України була затверджена у 2002 році Законом України “Про Генеральну схему планування території України”. Нею було визначено і генеральний напрямок будівництва кільцевої дороги навколо м. Києва із будівництвом мостового переходу в с. Козин Обухівського району Київської області. Цей напрямок Кільцевої досі дійсний і одночасно є складовою міжнародних транспортних коридорів.

Схема, де червоною лінією позначено законний напрямок дороги згідно Генсхеми України – через Козин. А жовтою – змінений

 Афера почалася у 2005 році, коли ДП Укрдіпродор на замовлення КОДА та всупереч закону “Про Генеральну схему планування території України” розробив передпроєктну документацію будівництва ВКАД вже по напрямку в обхід Козина. На підставі цієї передпроєктної документації будівництва ВКАД 28.09.2006р тодішній Прем’єр міністр Віктор Янукович видав окреме доручення № 35587/0/1-06.

Після цього із 2007 року почалась розробка проєкту будівництва Великої кільцевої дороги із зміною генерального напрямку та будівництвом ВКАД в обхід маєтків можновладців у Козині, через населені пункти Великі Дмитровичі, Малі Дмитровичі, Підгірці, Нові Безрадичі із будівництвом мостового переходу в районі м. Українка.

У подальшому ці незаконні дії були закріплені розпорядженням Кабінету Міністрів України № 22.02.2008р. № 326-р “Про заходи щодо прискорення проектування та будівництва Великої кільцевої автомобільної дороги навколо м. Києва”, розпорядженням Кабінету Міністрів України № 11.03.2009р. № 296-р “Про невідкладні заходи щодо прискорення будівництва великої кільцевої автомобільної дороги навколо м. Києва” та іншими розпорядчими актами.

Так, волею чиновників, дорогу від маєтків «небожителів» перекинули на інший напрямок – через звичайні села, де, на думку тих, хто її перемальовував, живуть люди «третього сорту», які все терпітимуть.

Так Велика Кільцева дорога опинилася на торфовищах біля сіл Великі Дмитровичі, Підгірці та Нові Безрадичі і стала значно довшою, менш зручною і суттєво дорожчою.

Громада Козинської ОТГ: «Збираємо докази для майбутніх кримінальних справ»

 За 17 років передмістя розрослося, змінилися закони України, наблизившись до Європейського законодавства. Змінилася влада, та методи лишилися старими – виправдовуючи свої дії державними інтересами, порушувати закон України та  ігнорувати думку громад.

 Коли у 2020-21 роках знову постало питання будівництва кільцевої дороги навколо Києва, Укравтодор не уточнив законність проектування по обраному в 2007 році напрямку ВКАД, не розглянув жодних альтернативних напрямків  і видав завдання на виконання проектних робіт по будівництву ділянки транзитної дороги напролом через три села.

«Вони пруть, як танк, – розповідає Наталія Шевчук – місцева активістка, мешканка села Нові Безрадичі., – однак за останні роки громади стали поінформованими про свої права і про методи боротьби із незаконним будівництвом. Зараз громада робить  велику роботу: ми зібрали всі докази численних порушень, за які, ми впевнені – винуватці будуть відповідати. Не зараз, так через кілька років. Бо правда на стороні громади, яка відстоює зараз не лише свою землю, а і верховенство закону. Листами та на зустрічах ми інформуємо всі інстанції, потім ніхто не сказав, що не знав про порушення законодавства на нашій ділянці дороги».

«Замовник будівництва – Укравтодор порушує закон та ігнорує права громад в Україні, а на своїх сторінках у соцмережах пише про базові європейські цінності та хвалиться відзнаками від Кампанії EUКраїна, яка здійснюється за підтримки Євросоюзу», – кажуть місцеві. Ініціативна група Козинської ОТГ вже зібрала кілька папок доказів порушень законів України компанією  Укравтодор.

«По перше, порушено містобудівну документацію, а саме – Генеральну схему планування території України, яка досі не втратила чинності, – розповідає учасниця ініціативної групи Козинської ОТГ Любов Ландаренко. – По друге, порушено права громадян згідно Оргуської конвенції та законодавства України, яке стосується СЕО (стратегічна екологічна оцінка) та ОВД (оцінка впливу на довкілля). На жодному етапі громада не була поінформована та залучена до процесу. Навіть зараз, коли громада заявляє про порушення, представники забудовника роблять вигляд, що проблеми не існує та у відповідь на інформаційні запити обмежуються «відписками». По третє, порушується природоохоронне законодавство. Землі, на яких планується «реконструкція» є особливо цінними (торфовища із глибоким заляганням торфу)».

Громада Козинської ОТГ здаватися не збирається, обіцяє іти в українські суди, а далі – в міжнародні і має намір виносити результати свого розслідування у публічну площину та протистояти незаконній «реконструкції» на своїх землях. 

«Ми не проти дороги, ми розуміємо її необхідність, – каже місцевий мешканець Денис Кухаренко, – однак, проектувати в 20-х роках 21 століття автобани посеред населених пунктів, зносити житло, руйнувати життя людей заради великої ідеї – це якась дичина. Маючи цілі папки доказів порушень на цій ділянці дороги, люди мають всі підстави не допустити її будівництва тут.

Ми хочемо, аби Укравтодор, нарешті, припинив робити вигляд, що проблеми немає, почув громаду, розглянув альтернативні напрямки. Зараз ще можна знайти компромісні варіанти і уникнути публічного скандалу навколо Великого Будівництва та відкритого протистояння із громадою у майбутньому».

За чий кошт «банкет»?

Нагадаємо, будівництво першої ділянки КОД довжиною 18 кілометрів оцінюється у 5,3 млрд грн, загальна вартість будівництва дороги – 85 млрд грн, це понад 3 млрд доларів США. Однак, деякі експерти кажуть, що озвучена сума замала і реальний бюджет може виявитися значно вищим очікуваного і сягнути понад 10 млрд доларів. ЗМІ неодноразово писали, що досі незрозуміло за чий кошт «банкет», адже цей масштабний проєкт, не реалізовувався в усі попередні роки з однієї простої причини – через відсутність грошей. То де вони візьмуться зараз? Цілком ймовірно, що Велике Будівництво кільцевої дороги завершиться побудовою кількох окремих і не з’єднаних між собою ділянок, викинутими та «відмитими» коштами і заморозкою проєкту знову на роки.

Як писав “Великий Київ”, Кільцеву дорогу на Київщині проштовхують із порушеннями закону та прав громад – громади готуються до судів.

Великий Київ у Google News

підписатися