9 вересня -111 років від появи легендарної «мертвої петлі Нестерова»

Автор: Любава Лисичкіна
18:44 09.09

9 вересня 1913 це дата, коли над Сирецьким військовим летовищем у Києві авіатор Петро Нестеров уперше в світі здійснив на літаку «мертву петлю». Згодом її стали називати «петлею Несторова». 

9 вересня -111 років від появи легендарної «мертвої петлі Нестерова»

Про це нагадали в Українському інституті національної пам’яті.

Петро Миколайович Нестеров народився 27 лютого 1887-го у Нижньому Новгороді. Закінчив артилерійське училище в Петербурзі, проходив службу на Далекому Сході. Піднімався на аеростатах у фортечній повітроплавальній роті, захопився авіацією.

Закінчив офіцерську повітроплавальну школу в Петербурзі, навчався в військово-авіаційній школі в Гатчині. В 1912-му склав іспит на звання військового льотчика, був направлений у Київ виконуючим обов’язки ХІ корпусного загону 3-ої авіаційної роти.

Петро Миколайович Нестеров (1887-1914). Фото: gazeta.ua.

У Києві мешкав на Печерську, став активним членом Київського товариства повітроплавання. Без попередньої підготовки здійснив переліт Київ – Остер – Ніжин – Київ, за тим же маршрутом здійснив перший у світі груповий переліт строєм. Маючи ґрунтовні знання з математики і механіки, теоретично обґрунтував можливість виконання глибоких віражів. І все літо тренувався, аби здійснити вертикальний політ замкненим колом – «мертву петлю». Тодішні двигуни під час польотів часто глухли, що призводило до гибелі пілотів. І Петро Нестеров вважав, що виконання такої фігури дозволить перезапустити двигун.

Петро Миколайович Нестеров (1887-1914). Фото: www.istpravda.com.ua.

Нестеров жив мрією довести, що навіть найдивовижніші віражі в повітрі можливі. Всупереч усім він розробив на папері схему унікального польоту – замкнуту петлю у вертикальній площині. Друзі не вірили йому та стверджували, що подібний експеримент закінчиться смертю.

Після довгих дискусій Нестеров нарешті вирішив продемонструвати свою “мертву” петлю. І ось 9 вересня 1913 року “Ньюпор” Нестерова злетів у небо над Сирецьким військовим літовищем. Набравши висоту 800 – 1000 метрів, він вимкнув двигун і почав пікірувати. На висоті близько 600 метрів Петро знову ввімкнув мотор, і літак, слухняний впевненим рукам пілота, рушив вертикально вгору, потім на спину, описав петлю і пішов у піку. Мотор знову вимкнувся, літак випростався і плавною, гарною спіраллю благополучно приземлився.

 Подія викликала світовий розголос. Петро Нестеров отримав чергове військове звання, Київське товариство повітроплавання нагородило його золотою медаллю. 

Незважаючи на заборони, Нестеров 31 березня 1914 повторив “мертву петлю”. Він практикував злети та посадки у темряві, розробляв застосування ацетиленового прожектора на монопланах для ведення нічної розвідки, виношував ідею про перебудову хвостового оперення у вигляді “ластівчиного хвоста”, мріяв вийти у відставку і цілком присвятити себе конструюванню літаків. А потім почалася війна.

Загинув на початку Першої світової війни, 8 вересня 1914-го, вперше в світі здійснивши таран ворожого літака. Похований у Києві, на Аскольдовій могилі. 1938-го, після ліквідації кладовища на Аскольдовій могилі, перепохований на Лук’янівському цивільному цвинтарі.

 

Великий Київ у Google News

підписатися